المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجربتى مع الإنترفيرون فى علاج فيروس سى

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9

الله اكبر
09-May-2010, 07:37 PM
اعرف اكثر من دكتور يكتبه مع دواء سلماريين وانفكس ويعطي نتائج كبيرة وانا اعمل في صيدليه

abo_kabeer
11-May-2010, 03:19 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mibrahim http://www.4ph.net/vb/orange/buttons/viewpost.gif (http://www.4ph.net/vb/showthread.php?p=152194#post152194)
أعزائي الأعضاء الدائمين أين مشاركات الأخوة الأفاضل د زيزو و د عبد القيوم لعل المانع يكون خيرا أم إزا كانوا قرروا الأنسحاب فهزا لا يليق بالفارس ترك ساحة المعركة خاصة هناك ناس كثيرين محتاجين لخبرتهم فالرجاء الرجوع للميدان ومساعدة المرضي الحتاجين لخبرتهم

أخي الكريم

الجميع فى هذا المنتدي يعمل لوجه الله ولمساعدة المرضي وإدارة المنتدي الكريمه وعلى رأسهم د . أحمد منصور وفرت لنا كل الدعم واستقبلتنا عندما رفضنا منتديات كثيره ... والدكتور عبدالقيوم ود . زيزو كانوا يخدموا الناس لوجه الله

لكن كل إنسان له ظروفه الخاصه ونتمني لهم الصحه والسعاده والعوده للمنتدى .

ونحن هنا نعمل لوجه الله وفى خدمة المرضي .... لكن هناك من يفسر تلك الخدمه وتلك الطيبه على وجوه غير حسنه ويأخذها على وجه آخر ويشوه فى صورة وسمعة ناس تعمل لوجه الله .

لكن الله وحده هو أعلم بما فى النوايا والقلوب والله يبعد عن أصحاب القلوب المريضه حتى نقوم بخدمة المرضي على أكمل وجه ولوجه الله والله يكفينا شر كل ذي شر وشر حقد أصحاب القلوب المريضه التى لاهم لهم إلا الحقد على البشر ومهاجمة الناس بدون وجه حق .

mo84
13-May-2010, 02:54 AM
مرحباااااااا
اود استشارة الاخت قمريا والدكتور عبد القيوم
انا قصتي انو من شي 5 سنين كنت اصفر دايما كنت روح ع دكاترة
كنت حلل مضادات السي والبي يطلعو سلبي كانت تترتفع الانزيمات لل 90 وترجع تنزل للطبيعي 15
حتى احدهم قال لي انو داء جلبرت وهون نامت القصة للعام 2009
لحد ما عملت بالعام 2009 pcrللسي طلع 10000
بعدها اخدت من عند ؟؟؟ (حتى ما حدا يتهمني انو عم اعمل دعاية ) جرعات عسل واعشاب
عطاني بي سي ار 0 نيكاتيف لكن
بعد ما وقفت رجع 500
وهلئ رجعت اخد اعشاب بالاضافة للاوزون
وبعد فترة 10 ايام من الاعشاب و الاوزون
رجع البي سي ار سلبي
هلئ بدي اسال انو هل للاوزون مضار
تاني شي انا جميع الانزيمات الالفا وكل شي الحمد الله طبيعي
وبيقولو انو اذا الفيروس راح بالعسل ما بقى بيرجع انا ليه عم يرجع
واتمنى الرد ؟؟؟؟
mo.za.84@hotmail.com

الغنام 10
13-May-2010, 11:20 AM
يا أخي دلني على دواء العسل ضرزري لأنني أخذت كورس كامل من الانترفيرون وبعد أن كان كله نيجاتيف رجع إلى 100 ألف أرجوك دلني على دواء العسل على إيميلي هذا
el_omda_2004@hotmail.com

ahmed123
13-May-2010, 03:46 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كيف حالكم جميعا
أرجو أن يكون الجميع الأعضاء القدامى والجدد بألف خير وصحة وعافية

أعتذر عن عدم تواصلى منذ فترات طويلة
ولكن نتائج التحاليل الخاصة بى لم تكن مبشرة
ربما يذكر البعض أننى لم آخذ حقن ولكن أقراص اسمافرون وبعض الأدوية الأخرى

ولكن عندى سؤال للأخ الذى ذكر دواء زيروفيرونكxerovirinc
هل هو ممتد المفعول أم عادى

مع دعائى للجميع بالصحة والعافية

مانجه
17-May-2010, 04:18 AM
اخوانى واخواتى ادعولكم بالشفاء والعافيه جميعا
اللهم اشفنى واشفى جميع مرضى المسلمين يارب العالمين

مانجه
17-May-2010, 05:19 AM

اعرف اكثر من دكتور يكتبه مع دواء سلماريين وانفكس ويعطي نتائج كبيرة وانا اعمل في صيدليه

أرجو من الأخوة أجابتى وأكرر نفس سؤال الاخ أحمد 123 عن (النيازوكسنيد)
او دواء زيروفيرونكxerovirinc هل هو ممتد المفعول أم عادى ؟ يعنى هل تركيز مادة النيازوكسنيد 500 مجم ام اقل ؟ وكم سعره ؟ وهل هو متوفر بجميع الصيدليات ؟
والسؤال الثانى هل يستطيع المصاب بفيرس سى استخدامه مع الانفيكس والسلماريين حقا ويكون له نتائج جيده ؟ ام استخدام الزيروفيرونك مع مع لبن الطحلب فقط ؟
هل استطيع الاعتماد عى الزيروفيرونك مع الانفيكس والسلمارين فى الوقت الحالى قبل البدأ فى حقن الانترفيرون بعد ذلك ؟
مع العلم ان نسبة الفيرس عندى كانت 13000 فى عام 2007 وبعد استخدام الاعشاب قمت بعمل تحاليل وطلع نسبة الفيرس 42000 فى عام 2008 وبعد استخدام طحلب اللبن والتحليل فى عام 2009 اصبحت نسبة الفيرس 86000 ومنذ عام 2009 لم اقم بعمل تحاليل جديده واعتمدت على العسل ومكملات الاغذية والكركم والاملج وصمغ النحل والعسل والزبادى بالثوم وشرب الاعشاب مثل الشمر والبردقوش والتمرهندى والزنجبيل والعرقسوس والنظام الغذائى ..
وذلك لانى مازلت اخشى من حقن الانترفيرون ومن اثارها الجانبيه وقد قرأت ان النيازوكسنيد بتركيز 500 مجم قد يوقف نشاط الفيرس بدون اثار جانبيه ..
وسؤال أخر يلح عليه هل ينتقل الفيرس من الام للجنين خاصة إذا كانت تلد بعمليه قصريه ؟ .. وهل فى العمليات الجراحية خطوره على حياة المريض بالفيرس؟
لانى أردت أن أقوم بعمل حجامه وسألت الدكتور وقد حذرنى من الحجامه كى لا يحدث لى سيوله فى الدم .. فقد أصبحت أخشى العمليات الجراحية لأن الفيرس أنتقل لى من أثناء عملية الولاده القيصريه لأبنتى .. وكان لدى أمل أن أنجب أطفال أخرين .. أبنتى الأن عمرها 10 سنوات .. وهل الحجامه تختلف عن العمليات ... أنا فى حيره .. أرجو من أحد الأخوه الدكاتره أو المختصين أو من لديه خبرة أو علم يعطينى رأيه أو يقول لى ماذا أفعل ؟؟
ماذا تفعل لو كنت مكانى
وجزاكم الله خيراً

عصام حسن
17-May-2010, 02:40 PM

اللهم اشفنا واشف جميع مرضى المسلمين

الاخوة الاعزاء زى ما قلت سابقا ان الكورس بالنسبة لى انتهى من شهر تقريبا
عملت بى سى ار طلعت نتيجة التحليل نيجاتيف عقبال يارب كل المشاركين فى المنتدى خاصة وحميع مرضى الفير س عامة
اللهم لك الحمد ولك الشكر
اخوتى الاعزاء لا تنسونى من دعائكم
ادعوا لى بان تستمر هذه النتيجة للابد يا رب

اكرر عقبالكم جميعا يا رب

لكم منى ارق الامنيات بالشفاء العاجل

نصيحة لكل من لم يتسنى له اخذ العلاج ان يحافظ على على نفسه

الوقاية خير من العلاج

HemaVet
18-May-2010, 03:33 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مانجه http://www.4ph.net/vb/orange/buttons/viewpost.gif (http://www.4ph.net/vb/showthread.php?p=153670#post153670)
أرجو من الأخوة أجابتى وأكرر نفس سؤال الاخ أحمد 123 عن (النيازوكسنيد)
او دواء زيروفيرونكxerovirinc هل هو ممتد المفعول أم عادى ؟ يعنى هل تركيز مادة النيازوكسنيد 500 مجم ام اقل ؟ وكم سعره ؟ وهل هو متوفر بجميع الصيدليات ؟
والسؤال الثانى هل يستطيع المصاب بفيرس سى استخدامه مع الانفيكس والسلماريين حقا ويكون له نتائج جيده ؟ ام استخدام الزيروفيرونك مع مع لبن الطحلب فقط ؟
هل استطيع الاعتماد عى الزيروفيرونك مع الانفيكس والسلمارين فى الوقت الحالى قبل البدأ فى حقن الانترفيرون بعد ذلك ؟
مع العلم ان نسبة الفيرس عندى كانت 13000 فى عام 2007 وبعد استخدام الاعشاب قمت بعمل تحاليل وطلع نسبة الفيرس 42000 فى عام 2008 وبعد استخدام طحلب اللبن والتحليل فى عام 2009 اصبحت نسبة الفيرس 86000 ومنذ عام 2009 لم اقم بعمل تحاليل جديده واعتمدت على العسل ومكملات الاغذية والكركم والاملج وصمغ النحل والعسل والزبادى بالثوم وشرب الاعشاب مثل الشمر والبردقوش والتمرهندى والزنجبيل والعرقسوس والنظام الغذائى ..
وذلك لانى مازلت اخشى من حقن الانترفيرون ومن اثارها الجانبيه وقد قرأت ان النيازوكسنيد بتركيز 500 مجم قد يوقف نشاط الفيرس بدون اثار جانبيه ..
وسؤال أخر يلح عليه هل ينتقل الفيرس من الام للجنين خاصة إذا كانت تلد بعمليه قصريه ؟ .. وهل فى العمليات الجراحية خطوره على حياة المريض بالفيرس؟
لانى أردت أن أقوم بعمل حجامه وسألت الدكتور وقد حذرنى من الحجامه كى لا يحدث لى سيوله فى الدم .. فقد أصبحت أخشى العمليات الجراحية لأن الفيرس أنتقل لى من أثناء عملية الولاده القيصريه لأبنتى .. وكان لدى أمل أن أنجب أطفال أخرين .. أبنتى الأن عمرها 10 سنوات .. وهل الحجامه تختلف عن العمليات ... أنا فى حيره .. أرجو من أحد الأخوه الدكاتره أو المختصين أو من لديه خبرة أو علم يعطينى رأيه أو يقول لى ماذا أفعل ؟؟
ماذا تفعل لو كنت مكانى
--------------------------------------------------------------------------------

الزيروفيرين هو النيتازوكسانيد العادى , وتركيزه 500 مجم فى القرص وسعر القرص 6 جنيهات تقريباً.
الأبحاث التى أجريت عليه تمت على النيتازوكسانيد وضعه العادى وليس ممتد المفعول ، وكانت تدرس استخدامه مع الانترفيرون، ووجدت تحسن نسبة الشفاء فى المرضى المصريين من 50% فى العلاج التقليدى (انترفيرون + ريبافيرين فقط) إلى 80% مع الاستخدام المصاحب للنيتازوكسانيد وقد شارك فى هذه الدراسة أ.د. عاصم الفرت ويمكن الرجوع إلى معلوات أكثر عن هذه الدراسة فى صفحته على الانترنت هنا : الاستاذ الدكتور : عاصم أحمد الفرت (http://www.asemelfert-ddc.com/).

كمال وجد أن استخدامه وحده لمدة 3 شهور (وأحياناً شهر) قبل البدء فى الانترفيرون يحسن أيضاً من نسبة الاستجابة بشرط الاستمرار فى استخدامه مع الانترفيرون أيضاً.

ومنذ أسبوعين (4 مايو 2010) تم الاعلان عن نتيجة دراسة شملت علاج مرضى فيروس سى النوع الأول (الأكثر شراسة من النوع الرابع المصرى) ، باستخدام النيتازوكسانيد العادى بجرعة 500 مجم مرتين يومياً مع الانترفيرون والريبافيرين ، ووجدوا أنه يحسن الاستجابة أيضاً فى هذا النوع الشرس إلى 44% بالمقارنة مع 32% بدون استخدام النيتازوكسانيد وهذا تحسن ملحوظ.

وبالنسبة لاستخدام النيتازوكسانيد مع علاجات أخرى غير الانترفيرون فلا توجد دراسات بهذا الشأن.

أما النوع الممتد فلم يتم انتاجه على نحو تجارى بعد ، ومازال فى طور الأبحاث ، وان كانت النتائج الأولية لاستخدامه تشير إلى أنه سوف يرفع الإستجابة إلى نسب أعلى.

ومريض فيروس سى هو انسان طبيعى يمكن أن يقوم بالحجامة ويخضع للعمليات الجراحية الصغرى والكبرى بدون أى مشاكل طالما حالة الكبد جيدة ولم يصل إلى مرحلة المضاعفات مثل الاستسقاء ودوالى المرئ .. إلخ .. أما المريض ذو الكبد المتليف ولديه تلك المضاعفات فيمكن أيضاً أن يخضع للعمليات الجراحية مع اتخاذ بعض الاحتياطات أثناء العملية.

مانجه
19-May-2010, 12:51 AM
الاخ الكريم HemaVet أشكرك جدا جدا جدا
جزاك الله كل خير
الله يبارك فيك ويوفقك
انا وجدت الزيروفيرين او الزيروفيرونك ( النيتازوكسنيد ) فى احدى الصيدليات وسعر العلبه 36 جنيه وبها 18 قرص اى انه يكفى الشخص لمدة 9 ايام حبه صباحا ومساءا وهو متوفر فى الصيدليات الكبرى اكيد وهو من انتاج شركه مصريه
وربنا يشفى جميع مرضى المسلمين

ahmed123
19-May-2010, 03:25 PM
الأخت مانجه: نشكرك على المعلومة... ولكن ما هو تركيز القرص؟

ودعائى للجميع بالشفاء

ام فهد
19-May-2010, 08:21 PM
سلام عليكم انا اريد اسال الاخوة الي تعالجو بلانترفيرون ومانجح معاهم العلاج هل الابر من انتاج مصري
واذا كان مستورد هل تكون نسبة النجاح اكبر من الانترفيرون المصري علشان انا ولدي راح يبدا العلاج الشهر الجاي
والابر انا طالبتنها من الخارج مش من مصر ولا من الامارات ارجو الرد بسرعة

ايمان2000
20-May-2010, 09:40 PM
يارب اشفى مرضانا اللهم عافنا واعفوا عنا

مانجه
20-May-2010, 11:47 PM
الأخت مانجه: نشكرك على المعلومة... ولكن ما هو تركيز القرص؟

ودعائى للجميع بالشفاء

الزيروفيرينك (نيتازوكسانيد ) تركيزه 500 مجم والعلبه بها 18 قرص تكفى لمدة 9 ايام قرص صباحا ومساءا وهو من انتاج شركة مصريه وسعر العلبه 36 جنيه وذا لم تجده بالصيدليات لانه دواء جديد .. ونادر من يعرف انه يستعمل لعلاج فيرس سى لانه دواء اسهال .. سوف تجده بالتأكيد فى الصيدليات الكبرى

انا استخدمه حاليا مع السيليمارين (ليجالون140 ) والعلبه بها 30 قرص تكفى لمدة 10 ايام قرص ثلاث مرات يوميا وسعرها 24 جنيه وهو متوفر بجميع الصيدليات ومن انتاج شركه مصريه .. وليس له اثار جانبيه .. وربنا هو الشافى

اللهم اشفى الجميع يارب العالمين

عصام حسن
22-May-2010, 01:07 AM
سلام عليكم انا اريد اسال الاخوة الي تعالجو بلانترفيرون ومانجح معاهم العلاج هل الابر من انتاج مصري
واذا كان مستورد هل تكون نسبة النجاح اكبر من الانترفيرون المصري علشان انا ولدي راح يبدا العلاج الشهر الجاي
والابر انا طالبتنها من الخارج مش من مصر ولا من الامارات ارجو الرد بسرعة
انا اعرف اكثر من واحد اخذ الابر اللى اسمها بجاسيست وربنا شفاهم والحمدلله
طبعا هما جميعا عايشين خارج مصر
بمعنى ان الابر مستوردة وهى من انتاج شركرة روش
اما بالنسبة للعلاج المصر ى هو شبيه الانترفيرون وليس انتر فيرون والله اعلم

انا تعالجت بنفس الابر و الحمد لله النتيجة نيجاتيف حتى واللحظة بس لسا معاى ستة اشهر او سنة حتى استطيع القول بانى شوفيت
لكن الاخت الفاضلة ام فهد ممكن تعرفينا بكم حصلت على الابرة من الامارات وتعادل كم مصرى
ولك جزيل الشكر

ام فهد
23-May-2010, 08:04 AM
مرحبا اخوي عصام كيف حالك عساك بخير سعر الابرة بدرهم 1760لاكن بلمصري مااعرف
بس الدرهم اعلى من الجنية لاكن مش اقل من2200جنية مصري يمكن تكون اغلى وانا عطيت المبلغ للمستشفى
وهم يطلبونة من امريكى وربي يتمم شفائك على خير

aborashd
23-May-2010, 10:49 PM
السلام عليكم انا عضو جديد وعاوز منكم خدمه الله يجزاكم خير انا عندي فيروس سي ولما ذهبت لمستشفى حكومي صرف لي الدكتور ابر الا نترفيرون و الريبا فيرين علما ان وظائف الكبد كانت ast 31 & alt 42 ولما ذهبت لاستشاري في مستشفى خاص قال لي لاتستخدم العلاج حتى ترتفع الانزيمات بشكل غير طبيعي حتى تكون نسبت النجاح في العلاج اكبر فهل يمكن هذا ام ابدء في العلاج الان

HemaVet
24-May-2010, 04:03 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aborashd http://www.4ph.net/vb/orange/buttons/viewpost.gif (http://www.4ph.net/vb/showthread.php?p=154332#post154332)
السلام عليكم انا عضو جديد وعاوز منكم خدمه الله يجزاكم خير انا عندي فيروس سي ولما ذهبت لمستشفى حكومي صرف لي الدكتور ابر الا نترفيرون و الريبا فيرين علما ان وظائف الكبد كانت ast 31 & alt 42 ولما ذهبت لاستشاري في مستشفى خاص قال لي لاتستخدم العلاج حتى ترتفع الانزيمات بشكل غير طبيعي حتى تكون نسبت النجاح في العلاج اكبر فهل يمكن هذا ام ابدء في العلاج الان

.................................................. ......................

الأخ الفاضل .. ابــــدأ الآن

هناك الكثير من المرضى تبقى انزيماتهم فى المعدلات الطبيعية طيلة فترة الإصابة بدون ارتفاع ومع ذلك يدخلون فى تليف ومضاعفات
فماذا يكون الحال اذا كنت من هؤلاء ولم ترتفع إنزيمات الكبد لديك مطلقاً .. هل لن تتناول العلاج؟

aborashd
24-May-2010, 12:24 PM
شكرا على اجابتك لا ستفساري والله اني متردد منذ ثلاث شهور وعسى الامر يكون فيه خير

مريضه
24-May-2010, 11:13 PM
السلام عليكم
انا لسه واخده علاج الانترفرون المصرى من اسبوعين وعلى فكره المصرى دلوقتى بقه زى المستورد المستورد دلوقتى بقه 350 بس بدل 1600 والاعراض على حسب كل شخص وياريت مفيش حد يسمع كلام حد الا اما يكون مجرب بجد ونصيحه لى كل الا فى المنتدى ان ياخد العلاج ومش يتردد بس اهم حاجه فى العلاج ان الانسان ياكل كويس ويتابع مع دكتور كويس وبطلب من كل الا فى المنتدى ان تدعولى انا ربنا يشفينى ويشفى جميع مرضى المسلمين بجد الصحه اهم حاجه فى الحياة

مريضه
24-May-2010, 11:21 PM
علاج الانفكس مش بيعمل حاجه انا كنت باخده ولا حاجه مفيش غير علاج الانترفرون

عمرو طمر
25-May-2010, 08:56 AM
السلام عليكم
شفانا الله جميعا وعفانا

الاخت مريضه سعر الحقن المستورد (بيجاسيس) السويسرى فى مصر اصبح 1080 جنيه ازاى بتقولى 350 جنيه؟

الاخت ام فهد الحقن اللى فى الامارات السويسرى (بيجاسيس) من المستودع ب 1180 درهم ويباع فى الصيدليات من

اول 1300 الى 1500 على حسب كل صيدليه وكيفها فممكن حضرتك ادلك على مكان بيعها فى الامارات (دبى) بالسعر ده
وممكن تجيبيها هى هى من مصر بسعر 1080 جنيه وحتوفرى فرق العمله.

لا تنسونا من صالح دعاؤكم

عمرو طمر
25-May-2010, 09:26 AM
اخت مريضه

العلاج الاساسى هو ( الانترفيرون + الريبافيرين)

الانفكس دواء مساعد بيحسن اداء الدواء الاساسى

الليجالون بيحافظ على خلايا الكبد من التلف وبيحسن اداءه

لو مريض اتعالج بالعلاج الاساسى بس فده صح ولو الدكتور زود دواء له فده مش غلط

الاخ ابو راشد

بعض الدكاتره بيفضلوا عدم العلاج فى مرحله خمول الفيروس على اساس ان الجسم يسترد عافيته ويقضى عليه
وبعض الدكاتره بيفضلوا الفتره دى فى بدايه العلاج ... طب نعمل ايه

استخير الله واستفتى قلبك

aborashd
25-May-2010, 10:13 AM
جزاك الله خير استخير ولي فيه الخير يكتبه الله

مريضه
25-May-2010, 04:12 PM
بس فى القاهره الانترفرون المستورد 350 بس صدقنى

مريضه
25-May-2010, 04:15 PM
انا باخد دلوقتى الانترفرون والريبافيرين بس انا الكلى بتاعتى تعبانه شويه ده من العلاج ولا من ايه

مانجه
26-May-2010, 08:10 AM
اخت مريضه

العلاج الاساسى هو ( الانترفيرون + الريبافيرين)

الانفكس دواء مساعد بيحسن اداء الدواء الاساسى

الليجالون بيحافظ على خلايا الكبد من التلف وبيحسن اداءه

لو مريض اتعالج بالعلاج الاساسى بس فده صح ولو الدكتور زود دواء له فده مش غلط

نفس اللى كنت اريد ان اقوله
جزاك الله خيرا على الرد

عمرو طمر
26-May-2010, 09:42 AM
اخت مريضه المستورد اسمه (بيجاسيس) سويسرى و (بيج انترون) امريكى
دول مش ممكن يكونوا اقل 1080 جنيه و من 900 جنيه ده لو كان تاريخ الصلاحيه بعد شهرين تلاته

ياريت خدمه ليا لو النوع الاولانى ب 350 جنيه ومش مضروب ادينى رقم ومكان الصيدليه اللى بتبيعه عشان عاوز اشترى دوا عشان معنديش تامين صحى

عمرو طمر
26-May-2010, 09:45 AM
شكرا يا مانجه على الدعاء وياريت كلنا ندعى لبعض بالشفا والصلاح

ام فهد
26-May-2010, 06:25 PM
مرحبا اخوي عمرو شحالك عساك بخير انا متاكدة من سعر الابرة ولو في فرق مش اكثر من 10دراهم والمستشفى الي يتعالج فيها ولدي اكبر مستشفى في مدينة العين يمكن تعرفها وانا سالت عن سعر الابرة في مصر حد قالي 350وحد قالي 1800جنية بصراحة مااعرف بس اخوي عمرو اريد اعرف منك كيف عرفة سعر الابر في الامارات -ربي يشفيك ويشفي جميع المرضى ولاتنسون فهودي في دعائكم

ام فهد
26-May-2010, 06:33 PM
اختي مريضة انتي متاكدة من سعر الابرة ومن انها مستوردة بلسعر هذا
واللة يخليكي غيري اسمك هذا يجيب الاكتئاب بلييييييز

مريضه
26-May-2010, 08:38 PM
اه متاكده ان علاج الانترفرون المستورد بقه 350 ما انا عندى اكتئاب طبيعى يا ام فهد من الا انا فى بس الحمد لله على كل شى

عمرو طمر
27-May-2010, 08:06 AM
ام فهد اهلا بحضرتك حبعتلك كل التفاصيل فى ايميل (الرسائل الخاصه)

اخت مريضه بتتكلم عن الرايفيرون وده من انتاج شركه مينا فارم المصريه هو ده اللى ب 300 جنيه وده اللى بيتصرف فى التامين دلوقتى وكان عليه ضجه من مده فى التليفزيون

وبعدين يا مريضه هونيها تهون وربنا يرفع والاكتئاب بيضعف مناعة الانسان

the legendary
28-May-2010, 05:38 AM
الي اعرفه ان فيه بيجاسيس متعبي في مصر وبيتباع بسعر مخفض في مراكز علاج الكبد الي تبع الدولة
هل الحقن دي الي بئت ب350 لانها كانت اغلي حسب ما افتكر كانت بحوالي 500 زي ما سمعت وهل متاكدين انها مش الحئن المصري الي مابتعملش حاجة

ام فهد
28-May-2010, 09:56 AM
اعتقد الابر مصرية مش مستوردة واذا كانت مستوردة مستحيل تكون بلسعر هذا
عندنا فوق 1700 درهم وتكون في مصر 350جنية انا لما كنت في مصر كنت اشتري ادوية عادية للضغط او مضادحيوي بس مستورد كان بي 120او100جنية كيف يكون الدواء هذا رخيص وهو معروف عنو انو غالي اصلا

مريضه
28-May-2010, 02:57 PM
انا روحت سالت فى صيدليه وقالى الانترفرون المستورد با 350 بس

عصام حسن
30-May-2010, 10:12 AM
انا روحت سالت فى صيدليه وقالى الانترفرون المستورد با 350 بس

واضح يا اخت ................. انك مش راضيه بقضاء الله
انا اذكرك فقط بحديث الرسول صلى الله عليه وسلم

المرض والتعب عن عائشة رضي الله عنها زوج النبي صلى الله عليه وسلم قالت قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما من مصيبة تصيب المسلم إلا كفر الله بها عنه حتى الشوكة يشاكها رواه البخاري وعن أبي سعيد الخدري وعن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال ما يصيب المسلم من نصب ولا وصب ولا هم ولا حزن ولا أذى ولا غم حتى الشوكة يشاكها إلا كفر الله بها من خطاياه رواه البخاري . ذهب جمهور أهل العلم إلى أن الأعمال الصالحة تكفر صغائر الذنوب وأما الكبائر فلا تُكَفَر بمجرد فعل الأعمال الصالحة بل لا بد من التوبة بشروطها حتى تُكَفَر . نيل الأوطار 3/57 . قال القاضي عياض :[ هذا المذكور في الحديث من غفران الذنوب ما لم تؤت كبيرة هو مذهب أهل السنة وأن الكبائر إنما تكفرها التوبة أو رحمة الله تعالى وفضله ] شرح النووي على صحيح مسلم 1/446 . وانظر نيل الأوطار 3/57 . وقال الإمام ابن العربي المالكي :[ الخطايا المحكوم بمغفرتها هي الصغائر دون الكبائر لقول النبي صلى الله عليه وسلم : ( الصلوات الخمس والجمعة إلى الجمعة كفارة لما بينهن ما اجتنبت الكبائر ) فإذا كانت الصلاة مقرونة بالوضوء لا تكفر الكبائر فانفراد الوضوء بالتقصير عن ذلك أحرى ) عارضة الأحوذي 1/13 .

فيا اختى الكريمة ارض بقضاء الله

واذا كان لا يفلح معلك هذا فقومى بزيارة لا مستشفى وسوق ترين العجب العجاب الذى تعجز الالسن عن التعبير

الله يصلح حالك وحالنا جميعا
اللهم امين

مريضه
30-May-2010, 08:53 PM
السلام عليكم
اخ عصام حسن انت بتقول الكلام ده لمين

Abdelrhman qube
31-May-2010, 04:04 PM
اعتقد الابر مصرية مش مستوردة واذا كانت مستوردة مستحيل تكون بلسعر هذا
عندنا فوق 1700 درهم وتكون في مصر 350جنية انا لما كنت في مصر كنت اشتري ادوية عادية للضغط او مضادحيوي بس مستورد كان بي 120او100جنية كيف يكون الدواء هذا رخيص وهو معروف عنو انو غالي اصلا

السلام عليكم
الأخت الفاضله

أنا اشترى البيجاسيس ب1180 درهم فقط فى المستودع وفعلا في المستشفى الحكومى ب1700 درهم

أول 12 حقنه واحده مجانا على كل حقنه
بعد كده واحده على الأثنين وكمان فى خدمات أخرى خاصه بالpcr

مريضه
02-Jun-2010, 09:22 PM
يارب اشفى كل مريض

zakby1
10-Jun-2010, 11:52 PM
ياريت تبعتلى اسم المستودع فى الامارات وايه خدمات pcrالى بيقدموها
وايه نوع الحقن دى
وياريت الاخت الى بتقول ب350 تتاكد الدوا مستورد واسم الحقن ايه ومنين نجيبها من مصر

Abdelrhman qube
22-Jun-2010, 02:58 PM
I had sent it to you through the special

Abdelrhman qube
22-Jun-2010, 03:00 PM
[QUOTE=zakby1;155448]ياريت تبعتلى اسم المستودع فى الامارات وايه خدمات pcrالى بيقدموها
وايه نوع الحقن دى
وياريت الاخت الى بتقول ب350 تتاكد الدوا مستورد واسم الحقن ايه ومنين نجيبها من مصر[/QUOTE
I had sent it to you through the special
I am so sory foor late

Abdelrhman qube
29-Jun-2010, 12:05 PM
pcr results[

befor treatment :250,000
after 4 weeks 22,000
after 12 weeks 37,000

for all experts
what is your recomendations
thanks a lot

مريضه
02-Jul-2010, 04:24 AM
يارب يارب يارب اشفى كل مريض

sesayed
02-Jul-2010, 01:37 PM
pcr results[

befor treatment :250,000
after 4 weeks 22,000
after 12 weeks 37,000

for all experts
what is your recomendations
thanks a lot

التوقف فوراً
Stop Immediately
.
.

asdalasod
04-Jul-2010, 12:44 AM
نرجو من الاخ اللى بيهاجم الكل ان يصمت قليلا

sesayed
04-Jul-2010, 11:25 AM
نرجو من الاخ اللى بيهاجم الكل ان يصمت قليلا

هو مين هاجم مين يا أخ أسد؟
لم أرى أى هجوم ولا حتى عماد متعب
صباح الفل

Abdelrhman qube
04-Jul-2010, 01:33 PM
هو مين هاجم مين يا أخ أسد؟
لم أرى أى هجوم ولا حتى عماد متعب
صباح الفل

السلام عليكم
الأخ الفاضل :
أنا معاك أنه يجب التوقف بالرغم من أختلاف الأطباء فى هذا الأمر ولكن متى أتفق الأطباء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقد أختلفوا أساسا فى مدى الجدوى من استخدام الأنترفيرون
ولكن من واقع تجربتى الخاصه بالرغم أن الأستاذ الدكتور طلب نكمل 72بدل من48 الا أننى لن أسمع كلامه
لأن فى نفس المستشفى الدكتوره قالت ( وقف )
الغريب أن فيه لسه أطباء بيوصوا بالأستمرار حتى لو النتيجه ليست سالب بعد12أسبوع بالرغم أن الكلام ده مكتوب فى النشره الخاصه بالعلاج ( بيجاسيس )
مكتوب صراحة أن نسبة النجاح فى حالة pcrليس سالب بعد 12حقنة أقل من 5%
الخلاصة التى أنقلها بأمانه من واقع التجربة الخاصة
1-كل من كانت حالته الصحية و النفسية و المادية تسمح لة بالأنترفيرون يبدأ على بركة الله
2-فى حالة أن الفيروس مازال موجود بعد12 حقنة يوقف
على أنه يجب علينا جميعا فى كل وقت وفى كل حين أن لاننسى أن الشافى هو الله

sesayed
04-Jul-2010, 02:50 PM
السلام عليكم
الأخ الفاضل :
أنا معاك أنه يجب التوقف بالرغم من أختلاف الأطباء فى هذا الأمر ولكن متى أتفق الأطباء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقد أختلفوا أساسا فى مدى الجدوى من استخدام الأنترفيرون
ولكن من واقع تجربتى الخاصه بالرغم أن الأستاذ الدكتور طلب نكمل 72بدل من48 الا أننى لن أسمع كلامه
لأن فى نفس المستشفى الدكتوره قالت ( وقف )
الغريب أن فيه لسه أطباء بيوصوا بالأستمرار حتى لو النتيجه ليست سالب بعد12أسبوع بالرغم أن الكلام ده مكتوب فى النشره الخاصه بالعلاج ( بيجاسيس )
مكتوب صراحة أن نسبة النجاح فى حالة pcrليس سالب بعد 12حقنة أقل من 5%
الخلاصة التى أنقلها بأمانه من واقع التجربة الخاصة
1-كل من كانت حالته الصحية و النفسية و المادية تسمح لة بالأنترفيرون يبدأ على بركة الله
2-فى حالة أن الفيروس مازال موجود بعد12 حقنة يوقف
على أنه يجب علينا جميعا فى كل وقت وفى كل حين أن لاننسى أن الشافى هو الله

معك فى كل ما ذكرته

Egyzizo
04-Jul-2010, 03:53 PM
سلام للجميع ..

أنا د. زيزو صاحب هــذا الموضوع ..

أحيي جميع الزملاء القدامى اللى لسه فاكرينى ..
وكذلك جميع الزملاء اللى دخلوا جداد على الموضوع ..
ويا رب اعطى الشفاء لجميع المرضى ..

أحب أفكركم بتجربتى ..
أنا بدأت الانترفيرون مع بدايات عام 2009 ، وانهيت العلاج فى نهايته ، وكان البى سى آر سلبى فى جميع المراحل ..
وكنت طوال الشهور الماضية فى انتظار الاختبار النهائى وهو البى سى آر بعد 6 شهور من وقف العلاج ، وهو الذى يحدد اذا كان شقــاء النزول إلى نفق الانترفيرون والخوض فيه طوال عام قد أتى بفائدته المرجوة أم لا ..

ولأنى أشعر بدين فى عنقى ناحية كل الزملاء الذين أزرونى بدعائهم وتشجيعهم طوال سردى لتجربتى فى هذا الموضوع ، فأحب أن أبشركم بأنى الحمد لله اجتزت التجربة بنجاح ، وأصبح فيروس سى ماضى بالنسبة لى بعد أن أنعم الله عليا بالشفاء حيث أنى استلمت منذ ساعتين فقط نتيجة البى سى آر الأخيرة السلبية ..

شكراً لكم جميعاً
شكراً لد. عبد الغنى الذى نشر موضوع طحالب الكيفير بيننا وبفضله عرفتها وبفضلها أصبحت مهمة الانترفيرون أكثر سهولة ..

وشكراً لد. عبد القيوم الغائب الحاضر والذى حمل الراية مع د. عبد الغنى ومازال يحمل على عاتقه منفرداً خدمة المرضى بدون مقابل فى مدونة طحالب الأمل .. ولأنه تكرم بتوفير عقار النيتازوكسانيد الذى ساعدنى كثيراً بسعر لا أحلم به .. أعانه الله فى أبحاثه لخدمة المرضى معدومى الحيلة.

وشكراً لد. أحمد منصور مدير المنتدى والسادة المشرفين الذين أتاحوا لنا هذا المنبر لنتبادل تجاربنا ..

والشكر لكل من آزرنى بدعاء أو تشجيع من الزملاء الحاضرين والغائبين .. أنعم الله عليكم جميعاً بالشفاء ..

ألف حمد وشكر ليك يا رب ..

ربيع
04-Jul-2010, 03:59 PM
ياااااااااااااااااااااااااااه

د. زييييييييييزو ........حمدا لله على السلااااامة

الف مليوووووووووووووووووون مبروووووووووووووك

مليوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون مبرووووووووووووووووووووووووك ....عقبااااااااال الجميع ان شاء الله

علشان كدا بقى مبتدخلش هنا ...مبقتش راااجل سيساوى ...ان شاء الله دايما يارب

وشاااااكرين طبعا لحضرتك مجهودك ومحدش يقدر ينسااااااااااااااااااااااااااه

مليوووووون مبروووووووووووووووك مرة تاااااااااااانية .....والحمد لله انها عدت على خير

sesayed
04-Jul-2010, 07:51 PM
أخيراً يا راجل يا طيب
إييييييييييييييييييييييييييييه المفاجآت الجميلة دى؟
كل سنة وأنت طيب
وعود حميد
وحشتنا بجد
ويا رب تفضل معانا بروحك الحلوة وإجاباتك عن كل المواضيع بسعة صدرك وروحك العالية
وألف ألف مليون دشليون مبروك

مريضه
04-Jul-2010, 10:06 PM
لسلام عليكم وحشتونى اوى

مريضه
04-Jul-2010, 10:13 PM
الف الف الف الف مليون مبروك عقبالى يارب وكل سنه وانت طيب انا لسه فى الاول انا لسه هاخد النهارده الحقنه رقم 8 ادعولى بالله عليك بس يا زيزو انت كنت بتاخد حاجه غير الانترفرون والحبوب اصل انا باخد الانترفرون والحبوب وبس

مريضه
04-Jul-2010, 10:15 PM
وبقولك انا شعرى بقه ينزل كتير ومش عارفه اعمل ايه

مريضه
04-Jul-2010, 10:54 PM
يارب اشفى كل مريض

قمريا
05-Jul-2010, 12:01 AM
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااه اخيرااااااااااااااااااااااااااااااا

الف حمد لله على السلاااااااااااااامه

نورت صفحتك و نورت ارجاء المنتدى كله

و مليووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون مبرووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووك

يااااااااااااااااااااااااارب دايماااااااااااااااا بصحه و عافيه

فتاه مسلمه
05-Jul-2010, 02:40 AM
سلام للجميع ..

أحب أفكركم بتجربتى ..
أنا بدأت الانترفيرون مع بدايات عام 2009 ، وانهيت العلاج فى نهايته ، وكان البى سى آر سلبى فى جميع المراحل ..
وكنت طوال الشهور الماضية فى انتظار الاختبار النهائى وهو البى سى آر بعد 6 شهور من وقف العلاج ، وهو الذى يحدد اذا كان شقــاء النزول إلى نفق الانترفيرون والخوض فيه طوال عام قد أتى بفائدته المرجوة أم لا ..

ولأنى أشعر بدين فى عنقى ناحية كل الزملاء الذين أزرونى بدعائهم وتشجيعهم طوال سردى لتجربتى فى هذا الموضوع ، فأحب أن أبشركم بأنى الحمد لله اجتزت التجربة بنجاح ، وأصبح فيروس سى ماضى بالنسبة لى بعد أن أنعم الله عليا بالشفاء حيث أنى استلمت منذ ساعتين فقط نتيجة البى سى آر الأخيرة السلبية ..

شكراً لكم جميعاً
شكراً لد. عبد الغنى الذى نشر موضوع طحالب الكيفير بيننا وبفضله عرفتها وبفضلها أصبحت مهمة الانترفيرون أكثر سهولة ..

وشكراً لد. عبد القيوم الغائب الحاضر والذى حمل الراية مع د. عبد الغنى ومازال يحمل على عاتقه منفرداً خدمة المرضى بدون مقابل فى مدونة طحالب الأمل .. ولأنه تكرم بتوفير عقار النيتازوكسانيد الذى ساعدنى كثيراً بسعر لا أحلم به .. أعانه الله فى أبحاثه لخدمة المرضى معدومى الحيلة.

وشكراً لد. أحمد منصور مدير المنتدى والسادة المشرفين الذين أتاحوا لنا هذا المنبر لنتبادل تجاربنا ..

والشكر لكل من آزرنى بدعاء أو تشجيع من الزملاء الحاضرين والغائبين .. أنعم الله عليكم جميعاً بالشفاء ..

100000000000000000000000 مبروك يا د.زيزووو
ده اسعد خبر سمعته و ربى يعلم
حضرتك دايما بتقدم لنا مساعدات علميه و معنويه و كنت متاكده ربنا مش هايخذلك ابد اااااااا على اد الخير اللى عملته و بتعمله اتم الله شفائك على خير

و زى ماكنت بقول لحضرتك دايما ترجع المنتدى تانى كطبيب و ليس مريض :)

الف مليون مبروك ياررررب يشفينا جميعا و جميع مرضى المسلمين
ادام الله عليك الصحه و العافيه

عمرو طمر
05-Jul-2010, 10:36 AM
الله الله الله الله مبرووووك يا د زيزو والله فرحت اوى اكنى انا اللى استلمت البى سى ار يارب يديمه عليك ويلحقنا بيك فى الشفا على خير ,وارجو انك ترجع تثرى الصفحه بمشاركاتك اللى جاوبتنا على اسئله كتير وريحت ناس كتير

Abdelrhman qube
05-Jul-2010, 11:49 AM
سلام للجميع ..

أحب أفكركم بتجربتى ..

شكراً لكم جميعاً

الحمد لله على الشفاء يا دكتور زيزو

nova900
05-Jul-2010, 02:41 PM
الف مبروك يا دكتور

nova900
05-Jul-2010, 02:42 PM
يا اهل الخير هل البيجاسس فعال بصورة كبيرة جدا

انس2000
05-Jul-2010, 03:24 PM
انا مريض فيرس س اكتشفتة من 16 سنة كنت باعمل تحاليل علشان اية سبب ارتفاع الضغط اليرونمهم اخدت انترفيرون حقنة يوم بعد يوم وعملت ب س ر بعد ىثلاثة شهور وكان سلبى وبعد 6 شهور سلبى بعد كدة نزلت مصر لانى كنت فى السغودية وذهبت لدكتور قال خلاص وقف الانترفيرون لان لة اعراض جانبية كتير وانت الكبد عندك سليم واخدت سيلمارين وبقيت اتابع الانزيمات والاشعة الصوتية على الكبد وكان كل حاجة تمام ومن شهرين ارتفعت الانزيمات اقل من الضعف قلقت وعملت سونار وذهبت للدكتور قال كبدك زى الفل وكتبلى مدعمات تتكبد نسيت اقول انى عملت ب س ر وكان مليون وسبعميةلى الف رحت للدكتور على مونس ود الكتور احمد عبد السميع وقالو اخد الانترفيرون وان شاء اللة اخد اول حقنة يوم الخميس علما ان الانزيمات دلوقت فى الحدود الطبيعية وعينة الكبد النسبة 5 من 6 ونسبة الالتهاب 12 من 18 وصورة الدم سكويسة وقاع العين كويس وعمرى 62 سنة وصحتى كويسة جدا وهشترى الحقن على حسابى ارجو نصيحة الدكاترة وربنا يشفى كل مريض

Egyzizo
05-Jul-2010, 03:39 PM
شكـــراً لكم جميعاً ..
وعلى أد ما أنا سعيد لشفائى ، فأنا سعيد بالمشاعر الطيبة اللى أنا شايفها منكم ، وسعيد لأن تجربتى الناجحة هتدى أمل لناس كتير كانوا متشائمين.
ياللا .. نحن السابقون وأنتم اللاحقون ولو بعد حين ..

hema_hn
05-Jul-2010, 04:31 PM
شكـــراً لكم جميعاً ..
وعلى أد ما أنا سعيد لشفائى ، فأنا سعيد بالمشاعر الطيبة اللى أنا شايفها منكم ، وسعيد لأن تجربتى الناجحة هتدى أمل لناس كتير كانوا متشائمين.
ياللا .. نحن السابقون وأنتم اللاحقون ولو بعد حين ..

الباشا الدكتور الكبير دكتور زيزو
ازيك عامل ايه اولا الف مبروك على الشفاء وعقبال كل المرضا يارب العالمين
ثانيا والله وحشنى جدا يمكن انا الى بقالى مدة مدختلش المنتدى وحظى حلو ان دخلت اليومين دول عشان اشوفك
المهم يا باشا انا كنت بعتلك ميل ومدام انت هنا معانا يريت تقلى الاجابة هنا عشان الناس كلها تستفاد
أمى عندها الفيرس زى ما حضرتك عارف والتعداد طالع زى الصاروخ وحضرتك قلتلى قبل كدا ان الموضوع ده مش مقلق مع ثبات تعداد وظائف الكبد وان الحالة عندها متكافئة مع الفيرس او زى مبيقولو انه غير نشط بس المشكلة الجديدة الى عندنا ان عندها التهاب بسبب المفصل الصناعى الى انتهى صلاحيته ولازم يتشال وعملنا تحليل crp وطلع فوق الخمسين الى المفروض ميزدش عن 3 وده بسبب المكروب وكان من سنتين عملت مزرعة من الركبة وكان عندها مكروب اسمه mrsa وهو من اعنف المكروبات واخدنا ايميها كورس محترم
المهم اليومين دول رجع مشاكل المفصل تانى والدكتور كتب لينا كورس مكثف مضاد حيوى واحنا اتممنا 9 ايام × 2 جرام روسفين والدكتور غير الروسفين لفولومكس 2 جرام كل 12 ساعة لمدة 7 ايام تانى
السؤال
هل كثرة المضادات الحيوية ممكن تنشط الفيرس وتخليه غير خامل مع العلم انه وصل فى خلال عام واحد من 2 مليون الى 8 مليون والكلام ده من 6 شهور يعنى الله اعلم اد ايه دلوقتى ؟
معلومة: لسه محللها وظائف كبد والحمد لله كويسة جدا والكلام ده من اسبوع واحد
والف شكر ليك ياباشا ومتحرمناش من وجودك ديما معانا

مريضه
05-Jul-2010, 09:50 PM
بارك الله فيك

مريضه
05-Jul-2010, 09:57 PM
السلام عليكم
يا اخ انس 2000 انا باخد علاج الانترفرون ولسه فى الاول انا دلوقتى فى الحقنه رقم 8 ولو محتاج اى سوال انا تحت امرك وربنا يشفيك وشفى كل المسلمين

انس2000
05-Jul-2010, 11:54 PM
اشكرك يااخت مريضية على سرعة الرد

انس2000
06-Jul-2010, 12:00 AM
انا مريض فيرس س اكتشفتة من 16 سنة كنت باعمل تحاليل علشان اية سبب ارتفاع الضغط اليرونمهم اخدت انترفيرون حقنة يوم بعد يوم وعملت ب س ر بعد ىثلاثة شهور وكان سلبى وبعد 6 شهور سلبى بعد كدة نزلت مصر لانى كنت فى السغودية وذهبت لدكتور قال خلاص وقف الانترفيرون لان لة اعراض جانبية كتير وانت الكبد عندك سليم واخدت سيلمارين وبقيت اتابع الانزيمات والاشعة الصوتية على الكبد وكان كل حاجة تمام ومن شهرين ارتفعت الانزيمات اقل من الضعف قلقت وعملت سونار وذهبت للدكتور قال كبدك زى الفل وكتبلى مدعمات تتكبد نسيت اقول انى عملت ب س ر وكان مليون وسبعميةلى الف رحت للدكتور على مونس ود الكتور احمد عبد السميع وقالو اخد الانترفيرون وان شاء اللة اخد اول حقنة يوم الخميس علما ان الانزيمات دلوقت فى الحدود الطبيعية وعينة الكبد النسبة 5 من 6 ونسبة الالتهاب 12 من 18 وصورة الدم سكويسة وقاع العين كويس وعمرى 62 سنة وصحتى كويسة جدا وهشترى الحقن على حسابى ارجو نصيحة الدكاترة وربنا يشفى كل مريض
رجاء ترد علية يادكتور زيزو وتقول لية نصيحتك لانى محتاج لها جدا ولك الشكر

Egyzizo
06-Jul-2010, 04:08 AM
يا اهل الخير هل البيجاسس فعال بصورة كبيرة جدا

بصورة متوسطة فقط

Egyzizo
06-Jul-2010, 04:12 AM

الإستجابة السابقة للانترفيرون العادى عامل مشجع وإيجابى

اتكل على الله فلا ضير من التجربة
فقط راقب تحاليلك كل أسبوعين فى الفترة الأولى مع أخصائى كبد لتدارك أى مضاعفات ان حدثت.

Egyzizo
06-Jul-2010, 04:18 AM
الباشا الدكتور الكبير دكتور زيزو
ازيك عامل ايه اولا الف مبروك على الشفاء وعقبال كل المرضا يارب العالمين
ثانيا والله وحشنى جدا يمكن انا الى بقالى مدة مدختلش المنتدى وحظى حلو ان دخلت اليومين دول عشان اشوفك
المهم يا باشا انا كنت بعتلك ميل ومدام انت هنا معانا يريت تقلى الاجابة هنا عشان الناس كلها تستفاد
أمى عندها الفيرس زى ما حضرتك عارف والتعداد طالع زى الصاروخ وحضرتك قلتلى قبل كدا ان الموضوع ده مش مقلق مع ثبات تعداد وظائف الكبد وان الحالة عندها متكافئة مع الفيرس او زى مبيقولو انه غير نشط بس المشكلة الجديدة الى عندنا ان عندها التهاب بسبب المفصل الصناعى الى انتهى صلاحيته ولازم يتشال وعملنا تحليل crp وطلع فوق الخمسين الى المفروض ميزدش عن 3 وده بسبب المكروب وكان من سنتين عملت مزرعة من الركبة وكان عندها مكروب اسمه mrsa وهو من اعنف المكروبات واخدنا ايميها كورس محترم
المهم اليومين دول رجع مشاكل المفصل تانى والدكتور كتب لينا كورس مكثف مضاد حيوى واحنا اتممنا 9 ايام × 2 جرام روسفين والدكتور غير الروسفين لفولومكس 2 جرام كل 12 ساعة لمدة 7 ايام تانى
السؤال
هل كثرة المضادات الحيوية ممكن تنشط الفيرس وتخليه غير خامل مع العلم انه وصل فى خلال عام واحد من 2 مليون الى 8 مليون والكلام ده من 6 شهور يعنى الله اعلم اد ايه دلوقتى ؟
معلومة: لسه محللها وظائف كبد والحمد لله كويسة جدا والكلام ده من اسبوع واحد
والف شكر ليك ياباشا ومتحرمناش من وجودك ديما معانا

الإجابة :
لا .. فقط على طبيبك اللجوء إلى عقاقير لا تؤذى الكبد بصفة عامة.
والغى من عقلك حاجة اسمها بى سى آر أو عدد الفيروسات نهائى ..

وألف سلامة للوالدة
بس يا ترى هل فيه فرصة لتغيير المفصل مرة أخرى؟؟

Egyzizo
06-Jul-2010, 04:25 AM
وبقولك انا شعرى بقه ينزل كتير ومش عارفه اعمل ايه

لا مفر من بعض المضاعفات فى بعض الأشخاص .. كل واحد ونصيبه ..
واحمدى ربنا انها جت معاكى فى سقوط الشعر مش فى حاجة تانية جوهرية
الموضوع ده مؤقت وهيتنهى تماماً بوقف العلاج وكل شئ هيرجع زى ما كان وأحسن

على أى حال فيه نصائح كتير كنا كتبناها فى صفحات سابقة بخصوص العناية بالشعر أثناء العلاج بالانترفيرون فيا ريت ترجعيلها ، مع إنى عارف ان الموضوع طول قوى وأصبح البحث فيه صعب بس أعتبريها تسلية.

مريضه
06-Jul-2010, 04:53 AM
الله اكبر الله اكبر

Egyzizo
06-Jul-2010, 05:29 AM
اللهم اجعلـــه خيــــــــــــــــــر :)

فهد_1881
06-Jul-2010, 07:14 AM
الأخ الكريم كاتب تجربة الأمل

Egyzizo

أسأل الله العظيم ان يجعل ماكتبته خلال كل المدة شاهدا لك يوم الحساب

وأن يتقبل دعاء من يقرأ مدونتك بتجربتك

أنا في أول اسبوع بمرحلة العلاج

وسؤالي هو : عن تعارض العلاج بالانترفيرون pegylated و حبوب ribavirin 200 مع التالي

الدهون

الأجهاد الرياضي

المقويات الجنسية والعلاقة الزوجية

بخاخ الربو

لك مني كل الشكر والدعاء بأن يمد الله صحتك ويحسن خاتمتك ويرزقك جوار نبيه صلى الله عليه وسلم

hema_hn
06-Jul-2010, 11:37 AM
الإجابة :
لا .. فقط على طبيبك اللجوء إلى عقاقير لا تؤذى الكبد بصفة عامة.
والغى من عقلك حاجة اسمها بى سى آر أو عدد الفيروسات نهائى ..

وألف سلامة للوالدة
بس يا ترى هل فيه فرصة لتغيير المفصل مرة أخرى؟؟

شكرا لردك الشافى الوافى دكتور زيزو
معلش يا دكتور انت الى جيت لقضاك
استحمل يا باشا وكله بثوابه
بالنسبة للمفصل
لجنة العظام فى التأمين الصحى قالت مينفعش مفصل جديد عشان المارسا والحل عندهم شيل المفصل وتركيب الاليزاروف وتثبيت الرجل وما ادراك ما الاليزاروف
الحل عند الدكتور المعالج شيل المفصل وعمل وتركيب (اسبيسر) بمضاد حيويى لمدة ستة اشهر وبعدين عملية اخرى لتركيب الجديد وطبعا الحل ده صعب جدا
وفيه حل قلى عليه التثبيت يكون باستخدام الاسمنت المستخدم فى تثبيت المفصل نفسه بس لسه مردش عليا الدكتور المعالج
وربنا يكرم

Egyzizo
06-Jul-2010, 03:52 PM
الأخ الكريم كاتب تجربة الأمل

Egyzizo

أسأل الله العظيم ان يجعل ماكتبته خلال كل المدة شاهدا لك يوم الحساب
وأن يتقبل دعاء من يقرأ مدونتك بتجربتك
أنا في أول اسبوع بمرحلة العلاج
وسؤالي هو : عن تعارض العلاج بالانترفيرون pegylated و حبوب ribavirin 200 مع التالي
الدهون
الأجهاد الرياضي
المقويات الجنسية والعلاقة الزوجية
بخاخ الربو
لك مني كل الشكر والدعاء بأن يمد الله صحتك ويحسن خاتمتك ويرزقك جوار نبيه صلى الله عليه وسلم

لا تعــارض للعلاج مع أى مما ذكرت ..

وبالشفا ان شاء الله

Egyzizo
06-Jul-2010, 03:56 PM
شكرا لردك الشافى الوافى دكتور زيزو
معلش يا دكتور انت الى جيت لقضاك
استحمل يا باشا وكله بثوابه
بالنسبة للمفصل
لجنة العظام فى التأمين الصحى قالت مينفعش مفصل جديد عشان المارسا والحل عندهم شيل المفصل وتركيب الاليزاروف وتثبيت الرجل وما ادراك ما الاليزاروف
الحل عند الدكتور المعالج شيل المفصل وعمل وتركيب (اسبيسر) بمضاد حيويى لمدة ستة اشهر وبعدين عملية اخرى لتركيب الجديد وطبعا الحل ده صعب جدا
وفيه حل قلى عليه التثبيت يكون باستخدام الاسمنت المستخدم فى تثبيت المفصل نفسه بس لسه مردش عليا الدكتور المعالج
وربنا يكرم

لأ يا ريس المرة دى انت اللى تستحمل بقى ..

قول لى أخبار تغييرالمفاصل ايه فى اسكندرية
فيه حد متميز فى الموضوع ده وخصوصاً مفصل الركبة؟
أنا باسأل برضه علشان والدتى ، لأنها وصلت لمرحلة متقدمة من خشونة الركبة ، وآخر علاج أخدته كان 3 حقن (هياليورونيك) فى الركبة على 3 أسابيع وماشى الحال ، بس مفعولهم بيقعد 6 شهور فقط .. فشكلنا داخلين على تغيير مفصل برضه.

hema_hn
06-Jul-2010, 04:45 PM
لأ يا ريس المرة دى انت اللى تستحمل بقى ..

قول لى أخبار تغييرالمفاصل ايه فى اسكندرية
فيه حد متميز فى الموضوع ده وخصوصاً مفصل الركبة؟
أنا باسأل برضه علشان والدتى ، لأنها وصلت لمرحلة متقدمة من خشونة الركبة ، وآخر علاج أخدته كان 3 حقن (هياليورونيك) فى الركبة على 3 أسابيع وماشى الحال ، بس مفعولهم بيقعد 6 شهور فقط .. فشكلنا داخلين على تغيير مفصل برضه.

احنا بنتابع مع دكتور أكرم الداوودى صاحب مركز الركبة فى سموحة راجل محترم جدا وأمين جدا وياسلام لو انت مشترك فى مشروع العلاج ومدخل الوالده تبع المشروع الدكتور أكرم تابع ليه والموضوع ده حيوفرلك كتير بس انا بتابع حالة والدتى من مدة كبيرة ومستريحين معاه قوى لو عايزنى احجزلك حجز قريب تبقى تقلى عشان صلتى بيهم كويسة
انت تؤمرنى يا باشا الواحد نفسه يقدملك اى خدمة

انس2000
06-Jul-2010, 04:47 PM
اشكرك على سرعة الرد يازيزو باشا والف مبروك على شفاءك وربنا يديم عليك الصحة ويشفى جميع المرضي انس 2000

بسمه
06-Jul-2010, 05:56 PM
لا مفر من بعض المضاعفات فى بعض الأشخاص .. كل واحد ونصيبه ..
واحمدى ربنا انها جت معاكى فى سقوط الشعر مش فى حاجة تانية جوهرية
الموضوع ده مؤقت وهيتنهى تماماً بوقف العلاج وكل شئ هيرجع زى ما كان وأحسن

على أى حال فيه نصائح كتير كنا كتبناها فى صفحات سابقة بخصوص العناية بالشعر أثناء العلاج بالانترفيرون فيا ريت ترجعيلها ، مع إنى عارف ان الموضوع طول قوى وأصبح البحث فيه صعب بس أعتبريها تسلية.

السلام عليكم
حمدلله علي سلامه حضرتك يا دكتور زيزو
معلش حضرتك بتقول كان ممكن تيجي في حاجات جوهريه
يعني ممكن يأثر فعلا ولا ايه
ياريت حضرتك تفيدني لاني هبدأه قريب اوي ان شاء الله مع العلم اني لسه انسه وسني 23 سنه
هل ممكن يأثر فيما بعد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وحضرتك تنصحني بإيه اثناء العلاج؟؟؟

Egyzizo
06-Jul-2010, 08:48 PM
السلام عليكم
حمدلله علي سلامه حضرتك يا دكتور زيزو
معلش حضرتك بتقول كان ممكن تيجي في حاجات جوهريه
يعني ممكن يأثر فعلا ولا ايه
ياريت حضرتك تفيدني لاني هبدأه قريب اوي ان شاء الله مع العلم اني لسه انسه وسني 23 سنه
هل ممكن يأثر فيما بعد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وحضرتك تنصحني بإيه اثناء العلاج؟؟؟

أنا قصدى ان سقوط الشعر أهون من الأنيميا الشديدة مثلاً
ودى أنا كنت باشتكى منها وكانت تاعبانى وبتحصل فى بعض اللى بياخدوا الانترفيرون
وأهون برضه من الحاجات اللى ممكن تحصل وتضطر المريض إلى انه يوقف العلاج بالرغم من انها مش بتسبب أعراض
زى مثلاً النقص الحاد فى خلايا الدم البيضاء أو الصفائح الدموية.

Egyzizo
06-Jul-2010, 08:51 PM
احنا بنتابع مع دكتور أكرم الداوودى صاحب مركز الركبة فى سموحة راجل محترم جدا وأمين جدا وياسلام لو انت مشترك فى مشروع العلاج ومدخل الوالده تبع المشروع الدكتور أكرم تابع ليه والموضوع ده حيوفرلك كتير بس انا بتابع حالة والدتى من مدة كبيرة ومستريحين معاه قوى لو عايزنى احجزلك حجز قريب تبقى تقلى عشان صلتى بيهم كويسة
انت تؤمرنى يا باشا الواحد نفسه يقدملك اى خدمة

ده كلام عظيم وأنا فعلاً مشترك فى مشروع العلاج ..
وان شاء الله نبقى على اتصال بحيث نروح له لما مفعول الحقن يروح.

hema_hn
06-Jul-2010, 10:19 PM
ده كلام عظيم وأنا فعلاً مشترك فى مشروع العلاج ..
وان شاء الله نبقى على اتصال بحيث نروح له لما مفعول الحقن يروح.
وانا معاك اونلاين يا باشا فى اى وقت

mon4012
06-Jul-2010, 11:35 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اولا احب اشكرك على موضوعك و اللى كان سبب اشتراكى فى المنتدى
ثانيا الحمدلله اكتشفت انى حامل لفيروس سى اواخر 2007 اثناء اجراءات التجنيد و عملت بى سى ار و انزيمات كبد و طبعا زى ما قرأت ان عدد الفيروس مش مشكله و الدكتور قاللى مش لازم علاج و تابع بتحاليل الانزيمات و الحمدلله من ساعتها و كل مده بحلل انزيمات و الحمدلله فى المدى الطبيعى على طول بس طبعا لقيت نفسى بترفض من كذا وظيفة و عايز اخطب و قرأت ان فيه نسبة اقل من 3 فى المية تقريبا بينتقل الفيروس فيها من الزوج لزوجته و عملت تحاليل بى سى ار و انزيمات تانى و روحت للدكتور و نصحنى استغل حملة الدولة للعلاج بالانترفيرون و عملت كل التحاليل المطلوبة و الحمدلله كله تمام بفضل الله ماعدا ان الهيموجلوبين قليل شوية صغيرة و العينة الكبدية نتيجتها ان Fibrosis :2/6 و ان Ishak score: activity is 5/18 انا اسف على الاطالة طبعا و اليك السؤال:
اولا : انا قرأت ان مادام الانزيمات فى المدى الطبيعى لا يؤخذ الانترفيون فايه رأى حضرتك؟؟؟
ثانيا: السؤال بخصوص الانترفيرون نفسه و اللى سمعت ان الانترفيرون المصرى او الالمانى زى ما بعضهم بيقول عمموه فى جميع مراكز العلاج و ليس بعضها للتأكد من كفائته فايه رأى حضرتك فى الانترفيرون المستخدم الان؟؟؟؟
ثالثا: الدكتور بتاعى قاللى ان الفيروس لاينتقل بين الازواج مادام العلاقات سوية و انا قرأت ان الموضوع يعتمد على عدد الفيروس فايه رأى حضرتك برده
و اسف على الاطالة فعلا و جزاك الله كل خير

بسمه
07-Jul-2010, 12:51 AM
أنا قصدى ان سقوط الشعر أهون من الأنيميا الشديدة مثلاً
ودى أنا كنت باشتكى منها وكانت تاعبانى وبتحصل فى بعض اللى بياخدوا الانترفيرون
وأهون برضه من الحاجات اللى ممكن تحصل وتضطر المريض إلى انه يوقف العلاج بالرغم من انها مش بتسبب أعراض
زى مثلاً النقص الحاد فى خلايا الدم البيضاء أو الصفائح الدموية.

طب حضرتك انا الهيموجلوبين عندي 11.8
ده كده ايه
كويس ولا ايه؟
انا لسه هبدا كمان اسبوعين تقريبا ان شاء الله

محمد ابوبكر عمر
07-Jul-2010, 01:47 AM
الف مبرووك

دكتور

زيزو

على نعمة الله عليك بتمام ا لشفاء

ويارب يكون لى نصيب فى تمام شفائى برحمته وقدرته

باقى بأذن الله شهرين على تحليل البى سى أر اللى بعد الحقن بستة شهور

والحمد لله كانت تحاليل البى سى أر خلال الحقن وبعد ال 48 سلبيه

اتمنى ان ينعم الله عليا يتمام الشفاء

ودعوات لكل الأخوه الكرام ان يشفيهم الله ويخفف عنهم الامهم

مره تانيه الف مبروك حبيبى

فهد_1881
07-Jul-2010, 02:46 AM
لا تعــارض للعلاج مع أى مما ذكرت ..

وبالشفا ان شاء الله

شكرا لتجاوبك اخي

جعله الله في موازين حسناتك

Egyzizo
07-Jul-2010, 03:24 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اولا : انا قرأت ان مادام الانزيمات فى المدى الطبيعى لا يؤخذ الانترفيون فايه رأى حضرتك؟؟؟
ثانيا: سمعت ان الانترفيرون المصرى او الالمانى زى ما بعضهم بيقول عمموه فى جميع مراكز العلاج و ليس بعضها للتأكد من كفائته فايه رأى حضرتك فى الانترفيرون المستخدم الان؟؟؟؟
ثالثا: الدكتور بتاعى قاللى ان الفيروس لاينتقل بين الازواج مادام العلاقات سوية و انا قرأت ان الموضوع يعتمد على عدد الفيروس فايه رأى حضرتك برده
و اسف على الاطالة فعلا و جزاك الله كل خير

أولاً : معلومة مش مظبوطة ، أنا بدأت الانترفيرون وكانت انزيماتى طبيعية.

ثانياً: الانترفيرون المصرى لم يتم تقييمه بصورة تامة بعد وأنا أفضل الألمانى (حتى لو معبأ فى مصر) حتى يتم اخراج نتائج صريحة لمدى فاعلية المصرى ، ولا أعلم اذا كان معمم على جميع المراكز أم لا.

ثالثاً: انتقال الفيروس بالعلاقة الزوجية نسبته قليلة جداً جداً ، يعنى لما نقول ان الفرصة بين صفر% إلى 2.5% فدى نسبة قليلة ، لكن لما كمان تعرف ان النسبة دى بعد 20 سنة جواز ، يبقى تكاد تكون منعدمة، ولا ينصح باتخاذ احتياطات خاصة إلا اذا كان أحد الطرفين موسوس نفسياً من هذا الموضوع.

وبالتوفيق فى رحلتك العلاجية ..

Egyzizo
07-Jul-2010, 03:27 AM
طب حضرتك انا الهيموجلوبين عندي 11.8
ده كده ايه
كويس ولا ايه؟
انا لسه هبدا كمان اسبوعين تقريبا ان شاء الله

كده زى الفل .. اتكلى على الله.
بس ممكن تقومى باتنين كيلو كبده كده واللا حاجة فى الأسبوعين دول من باب الاحتياط :)

Egyzizo
07-Jul-2010, 03:31 AM
الف مبرووك دكتور زيزو
على نعمة الله عليك بتمام ا لشفاء
ويارب يكون لى نصيب فى تمام شفائى برحمته وقدرته
باقى بأذن الله شهرين على تحليل البى سى أر اللى بعد الحقن بستة شهور
والحمد لله كانت تحاليل البى سى أر خلال الحقن وبعد ال 48 سلبيه
اتمنى ان ينعم الله عليا يتمام الشفاء
ودعوات لكل الأخوه الكرام ان يشفيهم الله ويخفف عنهم الامهم
مره تانيه الف مبروك حبيبى

الله يبــارك فيك ..
ودعواتنا معك ان ربنا يكمل على خير ..
أتلهف للقاءك خارج النفق :)

mon4012
08-Jul-2010, 02:17 AM
أولاً : معلومة مش مظبوطة ، أنا بدأت الانترفيرون وكانت انزيماتى طبيعية.

ثانياً: الانترفيرون المصرى لم يتم تقييمه بصورة تامة بعد وأنا أفضل الألمانى (حتى لو معبأ فى مصر) حتى يتم اخراج نتائج صريحة لمدى فاعلية المصرى ، ولا أعلم اذا كان معمم على جميع المراكز أم لا.

ثالثاً: انتقال الفيروس بالعلاقة الزوجية نسبته قليلة جداً جداً ، يعنى لما نقول ان الفرصة بين صفر% إلى 2.5% فدى نسبة قليلة ، لكن لما كمان تعرف ان النسبة دى بعد 20 سنة جواز ، يبقى تكاد تكون منعدمة، ولا ينصح باتخاذ احتياطات خاصة إلا اذا كان أحد الطرفين موسوس نفسياً من هذا الموضوع.

وبالتوفيق فى رحلتك العلاجية ..

الف شكر على الاهتمام و سرعة الرد بس يا ريت توضيح لحكاية ان النسبة بتاعت انتقال الفيروس بين الازواج بعد 20 سنة لأن سبب اتجاهى للعلاج بالانترفيرون موضوع الارتباط ده و لو الموضوع لا ينتقل بين الازواج انا كنت اجلت قرار العلاج مادام الحالة مستقرة و الانزيمات فى المدى الطبيعى بس ارجع و اقول ان لو بدأت علاج بدرى ان شاء الله نسبة الشفاء تزيد بس موضوع كفاءة العلاج ده قلقنى بس الواحد هيعمل اللى عليه و الشفاء من عند الله كما قال الرسول تداوا صلى الله عليه و سلم

Egyzizo
08-Jul-2010, 03:41 AM
الف شكر على الاهتمام و سرعة الرد بس يا ريت توضيح لحكاية ان النسبة بتاعت انتقال الفيروس بين الازواج بعد 20 سنة لأن سبب اتجاهى للعلاج بالانترفيرون موضوع الارتباط ده و لو الموضوع لا ينتقل بين الازواج انا كنت اجلت قرار العلاج مادام الحالة مستقرة و الانزيمات فى المدى الطبيعى بس ارجع و اقول ان لو بدأت علاج بدرى ان شاء الله نسبة الشفاء تزيد بس موضوع كفاءة العلاج ده قلقنى بس الواحد هيعمل اللى عليه و الشفاء من عند الله كما قال الرسول تداوا صلى الله عليه و سلم

ما هو انت لازم تكون عندك قاعدة سليمة من المعلومات وبعدها تبدأ التفكير فى القرار اللى هتاخده ..
قلقك من الانتقال بين الأزواج لا محل له ، وجميع التوصيات فى هذا الشأن لا تنصح باستخدام وسائل حماية مثل الواقى الذكرى أو خلافه لأن فرصة الانتقال تكاد تكون معدومة.
فاذا كان قرارك ببدء العلاج سببه هو خوفك من انتقال الفيروس لزوجتك ، فقد اتخذت قراراً خاطئاً.
الغ هذا السبب وفكر مرة أخرى بدوافع أخرى.

وبالنسبة لتفاصيل الاحصائيات ، فهناك أبحاث كثيرة فى هذا الشأن تم اجراؤها على أزواج أحدهما مصاب بفيروس سى لدراسة احتمال انتقال العدوى إلى الطرف الآخر وكانت الدراسة على علاقات زوجية مستمرة لمدة تتراوح بين 10 إلى عشرين سنة ، وكانت نتائج بعض هذه الدراسات هى أن الانتقال كان صفر %، ودراسات أخرى وجدت نسب انتقال قليلة جداً تقدر بالكسور العشرية فقط وحتى تلك الدراسات لم تستطيع أن تجزم اذا كان الانتقال نتيجة للعلاقة الزوجية أم لأسباب أخرى تتعلق بالمعيشة المشتركة مثل المشاركة فى استخدام الأمواس وفرش الأسنان مثلاً. وعلى ذلك فحتى مركز الوقاية التابع لمنظمة الصحة العالمية (cdc) والمعروف باحتياطاته الصارمة لم يوصى باتخاذ أى احتياطات أثناء العلاقة الزوجية بين طرفين أحدهما مصاب بفيروس سى.

وغنى عن الذكر أن مصطلح العلاقة الزوجية مقصود به العلاقات الجنسية السوية.

almatador_2008
09-Jul-2010, 03:42 PM
الف مبروك عودتك يا د زيزو والف مبروك على الزيرو وعقبال كل المرضى

مريضه
10-Jul-2010, 02:45 AM
السلام عليكم

hema_hn
10-Jul-2010, 01:21 PM
السلام عليكم
وعليكم السلام
خير

راضيةبقضاءالله
10-Jul-2010, 01:46 PM

هواحنا نلاقي واحد وندور علي التانية
اناعاوزة اتنين واحد يسندني من ناحية
والاخر من الناحية التانية
فيييييييييييييييييييييييييين قمريا
ان شاءالله بخير
نصف ساعة يوميا تكوني معانا لن تضر
وحسنة قليلة تمنع بلاوي كتيرة

kubraa88
11-Jul-2010, 02:53 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحياتي للدكتور عبدالغني والاخت قمريا والاخ المحترم زيزو والدكتور العالم عبدالقيوم ادام الله عليكم الصحه والعافيه وجعل الله ذلك في ميزان حسناتهم
هل من معلومات عن العقار الفرنسي الجديد (تولا بروفير) الذي من المنتظر طرحه بالصيدليات اوائل 2011 ان شاء الله
هل اقراص او حقن - الجرعه - السعر - هل يصلح لميع الحالات -هل يؤخذ بمفرده - سعره

الرجاء ممن لديه معلومات افادتنا افادكم الله
اخوكم حاتم

ظفار المجد
12-Jul-2010, 08:44 PM
اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين واريد اسال المتخصصين بالكبد ما العلاقة بين انزيمات الكبد ومرض الصدفية

sesayed
13-Jul-2010, 05:32 PM
توصل فريق من الباحثين إلي عقار جديد يعرف باسم "تولا بروفير" يطرح في الصيدليات مع مطلع العام القادم يضاف إلي سلسلة العقاقير السابقة "انترفيرون الفا" و"ريبافيرين" لكنه يساعد علي الشفاء من التهاب "سي" بنسبة 70% ويخفض فترة العلاج لمدة ستة شهور فقط.

ويهدف العقار الجديد إلي علاج 4 آلاف حالة إصابة في فرنسا وبالتالي ينقذ الكبد من التدمير والإصابة بالسرطان وتليف الكبد.
وينصح البروفيسور الفرنسي "ستانيسلاس بول" رئيس قسم أمراض الكبد في مستشفي "كوشان" الفرنسي بضرورة إجراء تحليل حيث أن أعراض التهاب الكبد تظل خامدة لمدة تتراوح ما بين عشرة إلي 30 عاما من بداية العدوي.
(اخبار مصر)
المصدر
علاج فرنسي لفيروس "سي" يشفي بنسبة 70%يطرح في الصيدليات مطلع 2011 - مكتبة الأخبار - موقع تداوي - powered by Infinity (http://www.tadawi.com/news.php?action=show&id=452)

ربيع
13-Jul-2010, 06:45 PM
بنسبة 70% ويخفض فترة العلاج لمدة ستة شهور فقط

ما شاء الله كويس جداااااااا

ياااااااارب

شكرا استاذنا سى السيد.......بارك الله فيك

mon4012
14-Jul-2010, 02:40 AM
خبر جميل جدا و مبشر يا sesayed و ان شاء الله نسمع اخبار احسن و احسن باذن الله و ربنا لم ينزل من داء الا و جعل له دواء علشان كده لازم ندعى ربنا يهدى علماءنا و كل العلماء لاكتشاف علاج نهائى و فعال 100 % ان شاء الله لعلاج هذا الفيروس قولوا امين

mon4012
14-Jul-2010, 02:49 AM
اولا جزاك الله كل خير على الاهتمام و سرعة الرد بس انت عارف الحالة ربنا ما يجعلك تجربها تانى و ربنا يشفى مرضانا و مرضى المسلمين

دلوقتى انا خلصت كل التحاليل المطلوبة و عملت العينة بالنسبة للتحاليل كله تمام زى ما قلت لحضرتك قبل كده و بالنسبة للعينة كانت النتيجة كالتالى
-chronic hepatities with mild activity and portal tracts expansion by fibrosis
-Ishak score: activity= 5/18 Fibrosis= 2/6
METAVIR score: A1.F1

الدكتور بس على نتيجة العينة و التحاليل و قاللى التحاليل تمام و العينة نتيجتها تمام يبقى انت بقى تتابع معانا كل 3 شهور تعمل انزيمات و وصفلى شوية ادوية تقريبا للمحافظة على الكبد و خلاياه و كده
و انا بصراحة مش عارف هل افرح و لا ازعل و لا ايه بالظبط بس ناوى اخد رأى الدكتور اللى بتابع معاه و ناوى اروح لدكتور التأمين فى عيادته الخاصى استفهم منه بزيادة
فبعد اذنك يا ريت تقولى رأى حضرتك

Egyzizo
14-Jul-2010, 03:40 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحياتي للدكتور عبدالغني والاخت قمريا والاخ المحترم زيزو والدكتور العالم عبدالقيوم ادام الله عليكم الصحه والعافيه وجعل الله ذلك في ميزان حسناتهم
هل من معلومات عن العقار الفرنسي الجديد (تولا بروفير) الذي من المنتظر طرحه بالصيدليات اوائل 2011 ان شاء الله
هل اقراص او حقن - الجرعه - السعر - هل يصلح لميع الحالات -هل يؤخذ بمفرده - سعره

الرجاء ممن لديه معلومات افادتنا افادكم الله
اخوكم حاتم

هانت يا حاتم ..
احنا فى ترقب وانتظار لهذا الدواء الرائع لينا دلوقتى أكتر من سنة ، واحنا سبق اتكلمنا عنه وعن أخوه الـبوسيبريفير وعن نتائجهم الواعدة.
الدواء عبارة عن أقراص بتتاخد 3 مرات فى اليوم (زى الريبافيرين)
وهو بيتاخد مع الانترفيرون والريبافيرين لمدة 3 شهور ، وبعد كده يتم الاستمرار 3 شهور آخرين بالانترفيرون والريبافيرين فقط
بكده تبقى مدة العلاج الكلية 6 شهور ، منهم 3 شهور فقط يستخدم فيهم التيلابريفير.

وبالنسبة للنتائج فممتاااااازة بالفعل ، آخر دراسة طازة كانت نسبة الاستجابة فيها 75% لمرضى فيروس سى من النوع الأول (الشرس) ، يعنى كده نقدر نقول واحنا مطمنين انا النتائج مع النوع الرابع فى المرضى المصريين هتكون بين 80% إلى 90%.

أكتر حاجة مفرحانى فى الدوا ده ، انه مش بس لعلاج المرضى اللى ماتعالجوش قبل كده ، لكن بالأكثر لأنه بيدى أمل كبير للمرضى اللى سبق اتعالجوا وفشل معاهم الانترفيرون وهم كتير زى ما انتم عارفين.

يعنى مثلاً زميلنا سى سيد واللى بيدخل تحت طائفة (المـــرتدين) ، الدراسات الأولية لقت انه لو اتعالج بكورس فيه التيلابريفير هتقترب نسبة شفائه من 100%.

يتبقى موضوع السعر ، ولا توجد أى مؤشرات عنه ، لكن طبعاً دواء بالامكانيات دى مش هيكون رخيص ، ونأمل أن وزارة الصحة تدخله تحت مظلة التأمين الصحى والعلاج على نفقة الدولة مع الانترفيرون والريبافيرين لأن الثلاثى ده هيبقى هو العلاج الرسمى standard of care لمرضى فيروس سى فى العالم كله فى المستقبل القريب بدلاً من الثنائى القديم.

Egyzizo
14-Jul-2010, 04:01 AM
اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين واريد اسال المتخصصين بالكبد ما العلاقة بين انزيمات الكبد ومرض الصدفية

ما يحضرنى فى هذا الشأن هو ان كتير من أدوية علاج الصدفية مثل عقار الميزوتريكسات تسبب اعتلال وظائف الكبد وارتفاع انزيماته.

Egyzizo
14-Jul-2010, 04:05 AM
اولا جزاك الله كل خير على الاهتمام و سرعة الرد بس انت عارف الحالة ربنا ما يجعلك تجربها تانى و ربنا يشفى مرضانا و مرضى المسلمين

دلوقتى انا خلصت كل التحاليل المطلوبة و عملت العينة بالنسبة للتحاليل كله تمام زى ما قلت لحضرتك قبل كده و بالنسبة للعينة كانت النتيجة كالتالى
-chronic hepatities with mild activity and portal tracts expansion by fibrosis
-Ishak score: activity= 5/18 Fibrosis= 2/6
METAVIR score: A1.F1

الدكتور بس على نتيجة العينة و التحاليل و قاللى التحاليل تمام و العينة نتيجتها تمام يبقى انت بقى تتابع معانا كل 3 شهور تعمل انزيمات و وصفلى شوية ادوية تقريبا للمحافظة على الكبد و خلاياه و كده
و انا بصراحة مش عارف هل افرح و لا ازعل و لا ايه بالظبط بس ناوى اخد رأى الدكتور اللى بتابع معاه و ناوى اروح لدكتور التأمين فى عيادته الخاصى استفهم منه بزيادة
فبعد اذنك يا ريت تقولى رأى حضرتك

نتيجة العينة كويسة وبتقول ان الحالة مطمئنة ولم تصل إلى مراحل متأخرة.
أنا مش عارف أقول لك رأيي فى ايه الحقيقة ..
هو حضرتك تصلح للبدء فى العلاج
يعنى أنا كنت فى ظروفك تقريباً واتكلت على الله وبدأت العلاج لأنى كنت متحمس لكده.
فشوف مدى استعدادك وقيم دوافعك واتخذ قرارك
وبالتوفيق

sesayed
14-Jul-2010, 10:11 AM
وبالنسبة للنتائج فممتاااااازة بالفعل ، آخر دراسة طازة كانت نسبة الاستجابة فيها 75% لمرضى فيروس سى من النوع الأول (الشرس) ، يعنى كده نقدر نقول واحنا مطمنين انا النتائج مع النوع الرابع فى المرضى المصريين هتكون بين 80% إلى 90%.

أكتر حاجة مفرحانى فى الدوا ده ، انه مش بس لعلاج المرضى اللى ماتعالجوش قبل كده ، لكن بالأكثر لأنه بيدى أمل كبير للمرضى اللى سبق اتعالجوا وفشل معاهم الانترفيرون وهم كتير زى ما انتم عارفين.

يعنى مثلاً زميلنا سى سيد واللى بيدخل تحت طائفة (المـــرتدين) ، الدراسات الأولية لقت انه لو اتعالج بكورس فيه التيلابريفير هتقترب نسبة شفائه من 100%.

ربنا يطمن قلبك يا د زيزو ونفرح كلنا بالقضاء على هذه المصيبة

sesayed
14-Jul-2010, 03:17 PM
ما رأيكم د زيزو والأخوة الصيادلة فى هذا الدواء

إسمـــافـرون® حقن
حقن 1 و 3 مليون وحدة دولية
أنترفيرون الفاالطبيعى البشرى
مضاد للفيروسات و منشط للجهاز المناعى و مضاد للتحول السرطانى
http://www.acapi.com/images/medicine_thumbs/Ismafron%20Vial.JPG (http://www.acapi.com/images/medicine/Ismafron%20Vial.JPG)التركيب
كل عبوة تَحتوي على: فيال واحد من المسحوقِ المجفد + امبولة مذيب واحدة.

الوصف و التأثير العلاجي

الاسمافرون مستحضر ذو تركيبة متميزة تحوى مختلف البروتينات المكونة للانترفيرون الفا (حوالى 23 نوع) المطابقة فى تركيبها للانترفيرون الذى تفرزة خلايا الجسم و لهذا فهى تعمل بصورة متناغمة على إيقاف نشاط الفيروسات داخل الخلايا المصابة مما يعطى الخلية القدرة على استعادة نشاطها و يحَمى جدار الخلايا المتاخمة للخلايا المصابة فيمنع تفشى المرض فى الانسجة.
كذلك فإن الاسمافرون نظرا لتركيبتة يقوم بتنبيه الجهاز المناعى مما يعيد لهذا الجهاز الحساس اتزانه (الذى غالبا ما يفقد بسبب حدوث العدوى بالفيروسات, خاصة الفيروسات الكبدية) ويحفرة لإفراز المزيد من الانترفيرونات الداخلية و يساعدة على استعادة اداء دوره الفعال فى حماية الجسم من اخطار الامراض الفيروسية و كذلك يحمى الجسم من خطر التحول السرطانى لخلايا الانسجة.
و الاسمافرون له القدرة على زيادة أعداد كرات الدم البيضاء بانواعها المختلفة بطريقة متوازنه محافظا على النسب الطبيعية لهذة الانواع بالنسبة لبعضها البعض. كذلك يزيد الاسمافرون من اعداد الصفائح الدموية فيقى المرضى من اخطار النزيف.
كذلك يساعد الاسمافرون فى السيطرة على حدة إلتهاب انسجة الكبد فى حالات الالتهاب الكبدى الفيروسى (سى و بى) و يساعد على تجديد خلايا الاتسجة الكبدية و يقلل من تفاقم التليف و يحد من فرصة التحول السرطانى للخلايا الكبدية.
و الاسمافرون رغم انه فى طبيعتة مجموعة من البروتينات الا انه لا يكون اجسام مضادة فى الجسم نظرا لتطابق تركيب مكوناتة مع تلك التى يقوم الجهاز المناعى فى الجسم بتكوينها و إفرازها للسيطرة على الفيروسات. و كذلك لا يسبب الاسمافرون ظهور اعراض اختلال الجهاز المناعى (مثل الالتهابات الجلدية و التهابات الغدد اللعابية و غيرها) او ظهور اعراض تثبيط الجهاز المناعى (كنقص عدد كرات الدم البيضاء), او أتلال صورة الدم لدى المرضى (مثل تناقص اعداد الصفائح الدموية) و كل هذة المضاعفات قد تم تسجيل حدوثها بالابحاث العلمية كتأثيرات جانبية تحدث مع استخدام الانترفيرونات الاخرى المخلقة صناعيا فى البكتيريا و خلايا الخمائر بالهندسة الوراثية.
و استخدام الاسمافرون حتى لفترات طويلة لا يتسبب فى ظهور اعراض الاكتئاب و غيرها من الظواهر النفسية التى تصاحب استخدام الانواع الاخرى من الانترفيرونات, و يمكن استخدام الاسمافرون مع مرضى الكلى و الذين يعانون من تدهور الوظائف الكلوية او مع مرضى الفشل الكلوى الذين يقومون بعمل الغسيل الكلوى نظرا لانة لا يؤثر على وظائف الكلى كباقى الانترفيرونات المخلقة صناعيا.
و الاسمافرون مستحضر انتجَ بالتّكنولوجياِ المُتَقَدّمةِ لعلم التقنيات الحيويةِ و المُسَجَّلة براءة اختراع لآكابى في:

الولايات المتحده الأمريكيه
أوروبا
اليابان
جنوب أفريقيام
كندا
دواعي الإستعمال

اولا: الامراض الفيروسية
1- الالتهاب الكبدى الوبائى المزمن للفيروس سى: و خاصة الحالات التى لم تستجيب للعلاج بالنترفيرونات الاخرى او لاى مستحضرات اخرى مثل حالات الانتكاسة و زيادة نسبة الالفافيتوبروتين بالدم.
2- الالتهاب الكبدى الوبائى المزمن للفيروس بى.
3-الالتهاب الكبدى الوبائى المزمن للفيروس دلتا.
4-الالتهاب الكبدى الوبائى المزمن للفيروس جى.
5-الاصابة بفيروس ال CMV .
6-الاصابة بفيروس ال EBV .
7- الاصابة بفيروس ال Herpes simplex 1,2 .
8-الاصابة بفيروس ال Herpes zoster (الحزام النارى).
ثانيا: الامراض السرطانية
كمكمل علاجى مع مضادات السرطان فى: الكابوسى ساركوما المصاحبة للايدز- اللوكيميا- اللوكيميا المزمنة - الميلوما المتعددة - سرطان الخلايا الكلوية - الاوستيوجينيك ساركوما - الميلانوما الخبيثة - سرطان الثدى - سرطان المثانة و اورام اخرى

الجرعه و طريقه الإستعمال

يعطى المريض 1سم فى العضل يوم بعد يوم و يفضل ذلك قبل النوم بعد تناول واحد جرام من اقراص الباراسيتامول.
يتم متابعة المريض بالتحليلات الدموية لحين تحسن حالته و عودة الانزيمات الكبدية الى طبيعتها و تحسن الاعراض الاكلينيكية مع المتابعة بقياس نسبة الفيروس (RNA or DNA) فى الدم بالتحاليل ( PCR ) و كذلك إجراء تحليل وظائف الكبد و صورة الدم الكاملة لمتابعة إعداد كرات الدم البيضاء و الصفائح الدموية.
الأعراض الجانبيه

قد يشعر بعض المرضى فى الاسبوع الاول للعلاج بارتفاع الحرارة و اعراض اخرى سرعان ما تختفى هذة الاعراض بدءا من الاسبوع الثانى و لذلك ينصح بتناول 2 قرص باراسيتامول قبل الحقن.
ملحوظة: يبدأ الشعور بالتحسن الشديد فى الحالة العامة من حيث عودة النشاط و الحيوية ما بين الاسبوعين الثانى و الثالث - لذلك لا ينصح بتوقف العلاج بعد ذلك مباشرة - بل يستمر العلاج حتى زوال الفيروس نهائيا من الدم و التأكد من ذلك بالتحليل

التفاعلات مع العقاقير الأخري
عند استخدام الإسمافرون في معالجةِ الامراض السرطانية المذكورة أعلاهِ، يجب مراعاة تخفيض جُرَعات هذة العقاقيرِ, هذا و يمنع استخدام الاسمافرون مع الادرياميسين!

التعامل مع المستحضر

الإسمافرون يجب ان ينقل و يخزن في درجات ما بين 2-8 درجة مئوية.
لا يجمّدُ !
لا يعرض للضّوءِ !
بعد اذابة المسحوق المجفد يحفظ فى درجة حرارة 4 مئوية ويَجِبُ أَنْ يَستعملَ فى خلال أسبوع واحد من تاريخ الاذابة.

Egyzizo
14-Jul-2010, 04:01 PM
ما رأيكم د زيزو والأخوة الصيادلة فى هذا الدواء الإسمافيرون

الاسمافيرون هو الانترفيرون القديم غير ممتد المفعول وكان يستخدم فى علاج فيروس سى فى التسعينات من القرن الماضى وبطل استخدامه لأنه أحسن نتائجه كانت 16% فقط وهى لا تقارن بالأنواع البيجيلاتد الجديدة.

hema_hn
14-Jul-2010, 06:39 PM
شكرا لتعاونك دكتور زيزو

nova900
15-Jul-2010, 02:40 PM
سلام دكتور زيزو
وشكرا للرد والمرور
انا مصاب بى فيروس بى
والدكتور قرر اخد بيجاسس بس فى السودان غالى جدا
اخر تحليل لانزيمات الكبد كان كالتالى :
ast 295
Alt 492
T.proteins 8.2
مع العلم انو كلو مرة مرتفعه من عرفت بالاصابه قبل سنتين ونص

mon4012
15-Jul-2010, 07:10 PM
نتيجة العينة كويسة وبتقول ان الحالة مطمئنة ولم تصل إلى مراحل متأخرة.
أنا مش عارف أقول لك رأيي فى ايه الحقيقة ..
هو حضرتك تصلح للبدء فى العلاج
يعنى أنا كنت فى ظروفك تقريباً واتكلت على الله وبدأت العلاج لأنى كنت متحمس لكده.
فشوف مدى استعدادك وقيم دوافعك واتخذ قرارك
وبالتوفيق

اسف يا دكتور على عدم الايضاح بس اللى قاللى الكلام ده دكتور التأمين الصحى يعنى قاللى مفيش حقن و تابع معانا كل 3 شهور بتحليل الانزيمات و السؤال دلوقتى ما العمل مش عارف

ahmedfayz
17-Jul-2010, 06:20 AM
السلام عليكم كيف حالك اخى الكريم د / زيزو غبت عنكم كتييير جدا واخيرا لقيت ان الدكتور زيزو لا يزال يتابع ردوده الجميله فى هذه الموسوعه العلميه والانسانية للمرضى المصابين بفيروس سى المهم حتى لا اطيل عليكم عندى استفسار
يارب تكون فاكرنى يا د /زيزو انا كنت متابع معاك منذ اكثر من عام خطوات الدخول فى علاج الانترفيرون و الحمد لله ربنا تممها على خير واخدت العلاج وانتهيت من كورس النترفيون من اكتر من شهرين بعد 3 نيجاتف بى سى ار ولكن الى الان اعانى من الام بالصدر او ضيق بالصدر وزياده فى ضرابات القلب مصحوبا بالم فى منطقة البلعوم والتهاب
اطباء التامين قالوا ان الاعراض بتستمر شويه واحدالاطباء نصحنى بعدم اخذ مضاد حيوى
قديكون الموضوع له علاقه بالغده الدرقيه برجاء توضيح احتمالات الاسباب للاعراض الى باشعر بيها برضه ايه الطريق الى ممكن اتجه له للعلاج

hema_hn
18-Jul-2010, 02:50 PM
دكتور زيزو
دكتور العظام طلب زيادة مدة المضاد الحيوى لثلاثة اسابيع كمان يعنى بإجمالى خمسة اسابيع مضاد حيوى
المضاد اسمه فولوموكس 500 بتاخد 1 جرام كل 12 ساعة
هل الفلوموكس من ضمن الادوية الى ليها آثار سلبية على الكبد ولو ملهوش آثار سلبية هل طول المدة دى تؤثر على الكبد
شكرا دكتور زيزو

راضيةبقضاءالله
19-Jul-2010, 06:00 PM

كتب لي طبيب الاسنان كيبوركس 1 جرام
مرتين في اليوم لوجود خراج اودمل اسفل الضرس
هل هناك ضرر
شكرا وربنا يشفي الجميع

ISMA3EL
19-Jul-2010, 10:18 PM
سلام للجميع ..

الف مبروووك يا دكتور زيزو والله وحشتنا بس انا كنت عارف انك هترجع تاني لموضوعك
وشوف ناس اد ايه استفادوا من موضوعك هنا وبقى كام صفحه والله انا مبسوط جدا كاني
انا اللي تجربتي اللي نجحت بالظبط وربنا يديم عليك نعمة الشفاء ويشفي كل اللي بيعانوا من
المرض ده .
وان شاء الله اللي تجربتهم ما نجحتش زيي يلاقوا علاج اسهل واحسن ان شاء الله0

sesayed
20-Jul-2010, 10:52 AM

هل هناك ضرر
شكرا وربنا يشفي الجميع

انا لا اعرف ان كان هناك ضرر أم لا ولكن يجب أن نخبر الطبيب بحالتنا خاصة عيادات الأسنان وأنا فعلت هذا وجعلت لى الدكتورة (معدات) خاصة بى آخذها معى وأرجع بها .. وهذا يعد من الواجبات علينا تجاه غيرنا.
ان شاء الله يجب د زيزو عند عودته للصفحة أو أى مختص وان لم تجدى من يجيبك عليك بمراجعة طبيبك المعالج وتسأليه عن هذا أو أى علاجات توصف لا قدر الله بعد هذا.

ربيع
20-Jul-2010, 12:01 PM
المشاركة الاتية كانت للاخ مصطفى وقد افرد لها موضوعا منفصلا فأخذتها هنا حتى تعم الفائدة وحتى يسهل الاجابة عليها ولتكون فى موضعها السليم .

بسم الله الرحمن الرحيم
انا مريص بى فيرس سى
واكتشفت بىالصدفه لما كنت مسافر
ولانى مش عارف سعتها ان له علاج فا كنت مطنش لحد ما عرفت العلاج على نفقه الدوله وعرفت ان فيه جمعيه فى المنصوره بتعمل كل التحليل اللازمه للى العلاج"جمعيه راعيه مرضى الكبد"بى لمنصوره
المهم الحمد لله قدمت فيها
وعملت التحليل الاوليه والعينه الكبديه
وطلعت1/6
ونسبه لفيرس كانت تقريبا مليون الا حجات بسيطه
وعملت قرار بى اول 14 حقنه
وخدهم وكنت ماشى كويس
لحد ما عملت تحليل الpcrالاول
طبعا هوه المفروض يتعمل بعد الحقنه ال12
بس ولانى كنت بسمع كلام الناس اللى موجدين معيا فى المستشفى فا عملتها بعد الحقنه ال10لانى كنت مستعجل على تجديد القرار بى ال14 حقنه اللى بعدهم
وقدمته وانا باخد الحقنه ال12
المهم ان النتيجه طلعت ان الفيرس قل وبقى 2500تقريبا
المهم فا الدكتور بتاع المستشفى قالى هتوقف حقن
بعدين عرفت ان ده قرار من وزارة الصحه
وقفلى الدوسيه بتاع حالتى فى المستشفى
انا كنت باخد حقنه البيجفيرون180
فا رحت كاشفت عند دكتور عندنا فى المنصوره وقالى ان حاله كبدك ممتازه وان كبدك لسه طرى ولازم تتصرف وتكمل علاج انشالله تشتريه على نفقتك الخاصه
وطبعا انا حولت اعمل اى طريقه فى المستشفى "مستشفى المنصوره الدولى "
لاقيت موضف هناك وحولت اديله رشوه "رغم ان دى ضد مبدىء واخلاقى والله العظيم كانت اول مره تحصل "
وكل مره ياخد فلوس ويقولى هرجعللك اللدوسيه لحد ما ياست منه لانه كان بيستنزفنى بطريقه وحشه لحد مااخد منى حوالى 75 جنيه فا عرفت انه مش هيعمل حاجه
المهم انى رحت زعقت مع الدكتور وقلتله انا لسالى فى القرار حقنتين فا اعطانى رشته انى اصرفهم وخد واحده الاربع اللى فات
وواحده هخده الاربع "بكره "
وهتكون دى اخر حقنه بنسباى
سؤالى ارجوكم جوبنى بصراحه
هل انا لو وقفت حقن دلوقتى ممكن يحصل مضعفات ليا ؟؟؟
طب الحبوب اللى بخدها اللى هيا الربفرين400
ابطلها ولا اعمل ايه ولا حتى اشتريها على حسابى واخدها وخلاص ومش مهم حقن ؟؟
طب دلوقتى شغالى وبقبض 500 جنيه وتم الحقنه 350
انا ممكن اوفر من مرتبى 350 جنيه دول اخها كل شهر حتى ؟؟ده ينفع ؟؟
ارجكم دلونى لانى خلاص فعلا والله حست ان دى مش بلدى وانى غير مرغوب فيه فى البلد دى
ولو اى حد يعرف يدلنى على اى شىء اعرف اكمل بيه العلاج هكون ممنون له اوى
واسف جدا لو كنت ازعجتكم بى موضوعى

mostafa mohmed
20-Jul-2010, 12:19 PM
ارجوك يا دكتور جاوبنى على موضوعى او رد الاستاز اللى نقل موضوعى هنا
اولا انا رحت كشفت زى ما قلت قبل كده وقالدكتور الخارجى قالى لازم تكمل الكورس انته نسبتك فى الشفاء عليه جدا
وعلى فكره ده كلام دكتوترين ورايح اكشف عند دكتور تالت النهردا
سؤالى الملح دلوقتى
انا لو بطلت هيحصل حاجه بسبب ال14 حقنه اللى فاتو
طب مدام كلام دكتورين بقولو كده
طب لو وفرت واخد حقنه كل شهر على حسب امكانياتى الماديه دلوقتى ممكن تجيب نتيجه
وشكرا ليك يا دكتور

Egyzizo
20-Jul-2010, 05:34 PM
ازيكم جميعاً ، ان شاء الله اليلة دى فى السهرة يتوفر وقت أقدر ادردش فيه معاكم ، وسامحونى على التأخير علشان المشاغل كتير.

ربيع
20-Jul-2010, 05:39 PM
ازيكم جميعاً ، ان شاء الله اليلة دى فى السهرة يتوفر وقت أقدر ادردش فيه معاكم ، وسامحونى على التأخير علشان المشاغل كتير.

ربنا يعينك يا باشا ومستنيينك ....الأسئلة كترت :) ...بالتوفيق

mostafa mohmed
20-Jul-2010, 07:12 PM

اهل بيك يا دكتور

انس2000
21-Jul-2010, 12:18 AM
اهلا بيك يادكتور ومنة يزيزو انا اخدت اول حقنة يوم الخميس بيج انترون 150 واقراص ريبافيرين 1400 مقسمة على مرتين 600 صباحا و800 مساء وعملت التحاليال المطلوبة علشان الحقنة الثانية يوم الخميس والحمدللة النتيجة كويسة ماعدا الصفايح كانت 104 والطبيعى من 150 الى 450 وخايف يرفضو اعطاءى الحقنة وهل فية علاج لرفع نسبة ا لصفايح ارجوا الرد للاهمية ولك جزيل الشكر وجعلة اللة فى ميزان حسناتك

Egyzizo
21-Jul-2010, 05:18 AM
السلام عليكم كيف حالك اخى الكريم د / زيزو غبت عنكم كتييير جدا واخيرا لقيت ان الدكتور زيزو لا يزال يتابع ردوده الجميله فى هذه الموسوعه العلميه والانسانية للمرضى المصابين بفيروس سى المهم حتى لا اطيل عليكم عندى استفسار
يارب تكون فاكرنى يا د /زيزو انا كنت متابع معاك منذ اكثر من عام خطوات الدخول فى علاج الانترفيرون و الحمد لله ربنا تممها على خير واخدت العلاج وانتهيت من كورس النترفيون من اكتر من شهرين بعد 3 نيجاتف بى سى ار ولكن الى الان اعانى من الام بالصدر او ضيق بالصدر وزياده فى ضرابات القلب مصحوبا بالم فى منطقة البلعوم والتهاب
اطباء التامين قالوا ان الاعراض بتستمر شويه واحدالاطباء نصحنى بعدم اخذ مضاد حيوى
قديكون الموضوع له علاقه بالغده الدرقيه برجاء توضيح احتمالات الاسباب للاعراض الى باشعر بيها برضه ايه الطريق الى ممكن اتجه له للعلاج

بالشفا ان شاء الله يا أحمد
فعلاً الأعراض بتستمر شوية بعد وقف العلاج حتى 6 شهور تقريباً وأحياناً أطول ، يعنى أنا الأنيميا اللى كانت عندى من العلاج أخذت فى التحسن البطئ ودلوقتى فات حوالى 7 شهور ويا دوب اقتربت من المعدل الطبيعى بتاعى.
والأعراض بتاعتك قد يكون سببها الأنيميا (اطمن على الهيموجلوبين) أو الغدة الدرقية (تحليل tsh فقط كافى وثمنه حوالى 40 - 50 جنيه) ، اطمن على دول ولو طبيعيين يبقى تطمن أكتر بالكشف الباطنى عند طبيب أمراض قلب وشرايين عشان يعمل رسم قلب ونطمن عليه هو كمان.
وفى انتظار البشرى بعد 4 شهور بخروجك النهائى من النفق :)

Egyzizo
21-Jul-2010, 05:21 AM
سلام دكتور زيزو
وشكرا للرد والمرور
انا مصاب بى فيروس بى
والدكتور قرر اخد بيجاسس بس فى السودان غالى جدا
اخر تحليل لانزيمات الكبد كان كالتالى :
ast 295
Alt 492
T.proteins 8.2
مع العلم انو كلو مرة مرتفعه من عرفت بالاصابه قبل سنتين ونص

الإنزيمات المرتفعة من الحاجات اللى تستدعى البدء بالعلاج
وأيضاً العد الفيروسى فى البى سى آر ..
وربنا يعينك على تكاليف البيجاسيس.

Egyzizo
21-Jul-2010, 05:25 AM
دكتور زيزو
دكتور العظام طلب زيادة مدة المضاد الحيوى لثلاثة اسابيع كمان يعنى بإجمالى خمسة اسابيع مضاد حيوى
المضاد اسمه فولوموكس 500 بتاخد 1 جرام كل 12 ساعة
هل الفلوموكس من ضمن الادوية الى ليها آثار سلبية على الكبد ولو ملهوش آثار سلبية هل طول المدة دى تؤثر على الكبد
شكرا دكتور زيزو

آمــن يا باشا ، وطول المدة ليس منه مشكلة ، وبالشفا ان شاء الله

Egyzizo
21-Jul-2010, 05:38 AM
الف مبروووك يا دكتور زيزو والله وحشتنا بس انا كنت عارف انك هترجع تاني لموضوعك
وشوف ناس اد ايه استفادوا من موضوعك هنا وبقى كام صفحه والله انا مبسوط جدا كاني
انا اللي تجربتي اللي نجحت بالظبط وربنا يديم عليك نعمة الشفاء ويشفي كل اللي بيعانوا من المرض ده .
وان شاء الله اللي تجربتهم ما نجحتش زيي يلاقوا علاج اسهل واحسن ان شاء الله0

حبيب قلبى .. ازيك يا مــتر .. يا رفيقى فى رحلة الكفاح ..
علاجك موجود يا باشا ، انت بس انسى الموضوع شوية ، وهوب هتلاقى الكوكتيل السحرى نزل رسمى وهو (الانترفيرون + الريبافيرين + التيلابريفير)
بناء على تجربتك فانت من المصنفين لفئة : الـ breakthrough ، ودول اللى البى سى آر بتاعهم بقى سلبى ورجع تانى إيجابى أثناء العلاج ، والفئة دى استجابتها كويسة جداً للثلاثى المنتظر.
ويا بكــــره .. تعالى بكــــره

Egyzizo
21-Jul-2010, 05:52 AM
هل هناك ضرر
شكرا وربنا يشفي الجميع

مافيش مشاكل وألف سلامة ليكى
ويا ريت تحرمى تاكلى جلاس وتجيبى فى سيرة الناس ههههه ..

Egyzizo
21-Jul-2010, 06:38 AM
ارجوك يا دكتور جاوبنى على موضوعى او رد الاستاز اللى نقل موضوعى هنا
اولا انا رحت كشفت زى ما قلت قبل كده وقالدكتور الخارجى قالى لازم تكمل الكورس انته نسبتك فى الشفاء عليه جدا
وعلى فكره ده كلام دكتوترين ورايح اكشف عند دكتور تالت النهردا
سؤالى الملح دلوقتى
انا لو بطلت هيحصل حاجه بسبب ال14 حقنه اللى فاتو؟
طب مدام كلام دكتورين بقولو كده
طب لو وفرت واخد حقنه كل شهر على حسب امكانياتى الماديه دلوقتى ممكن تجيب نتيجه
وشكرا ليك يا دكتور

شكــراً ليك يا ربيع على النقل ، أنا فعلاً ما كنتش هاشوفه لو ماكنتش نقلته لأنى اليومين دول بالعافية باقدر أفتح الموضوع ده مباشرة بدون المرور على أبواب المنتدى

شوف يا أخ مصطفى .. الأول نجاوب على أسئلتك الجانبية ..
لو بطلت هل هيحصل حاجة بسبب الـ 14 حقنة اللى فاتوا ؟؟
الإجابة : لا لن يحدث شئ لا بالسلب ولا بالإيجاب

لو وفرت حقنة كل شهر ممكن تجيب نتيجة؟
الإجابة : لا

وبالنسبة للريبافيرين، أكمل بيه من غير حقن؟
الإجابة لا.

أما بالنسبة لموضوعك الأساسى .. فده كلام جديد عليا خالص
البروتوكول المعروف هو ان العلاج بيستمر فى حالة ان البى سى آر عند 12 حقنة يكون أقل من 100 مرة العدد الأولى قبل العلاج ، يعنى لو كنت مليون يبقى لو البى سى آر بتاعك عند 12 حقنة بقى أقل من 10 آلاف فقط ، فمن حقك تكمل العلاج وبتكون لك فرصة معقولة فى الشفاء والدكاترة اللى انت رحتلهم محقين فى نصحك بانك تكمل ، ودكاترة التأمين مالهمش حق انهم يوقفوا لك العلاج. أخشى ان وزارة الصحة بقت بتطفش بمبدأ البقاء للأصلح توفيراً للنفقات.
طيب انت عملت البى سى آر بعد 10 حقن وكان 2500 ، يعنى فيه أمل انه يبقى سلبى بعد 12 حقنة .. فهل ممكن تخللى الدكتور اللى قفل لك الملف يبعتك فى مكان هو مطمن له تعمل فيه بى سى آر تانى ، ويعتمد على نتيجته؟

Egyzizo
21-Jul-2010, 06:48 AM
اهلا بيك يادكتور ومنة يزيزو انا اخدت اول حقنة يوم الخميس بيج انترون 150 واقراص ريبافيرين 1400 مقسمة على مرتين 600 صباحا و800 مساء وعملت التحاليال المطلوبة علشان الحقنة الثانية يوم الخميس والحمدللة النتيجة كويسة ماعدا الصفايح كانت 104 والطبيعى من 150 الى 450 وخايف يرفضو اعطاءى الحقنة وهل فية علاج لرفع نسبة ا لصفايح ارجوا الرد للاهمية ولك جزيل الشكر وجعلة اللة فى ميزان حسناتك

بالتوفيق فى رحلة العــلاج ..
لا تقلق من عدم اعطائك العلاج بسبب هذا النقص البسيط فى الصفائح ، إيقاف الحقن يستلزم عد صفائح أقل من ذلك بكثير.
والكلام عن علاج لرفع الصفائح سابق لأوانه ، دعنا نتمنى أن لا تواصل الصفائح نزولها فى الأسابيع القادمة.

hema_hn
21-Jul-2010, 11:00 AM
ايه الحلاوة دى فله عليك يا دكتور زيزو
ربنا يزيدك كمان وكمان
اللهم لا حسد

انس2000
21-Jul-2010, 12:22 PM
شكرا يادكتور زيزورعة على سرعة الرد ويارب تكون متواجد معنا باستمرار علشان نقدر نستفيد من خبرتك ودعواتك تى وتجميع المرضى بالشفاء وربنا مايحرمتا منك ابدا

الغنام 10
22-Jul-2010, 01:33 AM
دكتور زيزو والأخوة الكرام سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
رجااااااااااااااااااااااااااااااء وكلي رجاء أن ترد عليّ بأسرع وقت ، فلقد انتهيت من كورس الحقن البيجاسيس منذ شهر بعد 72 حقنة يعني سنة ونصف وكانت التحاليل دائما في نزول الفيرس حتى آخر تحليل والحمد لله جاء نيجاتيف ففرحت كثيرا لأول مرة والحمد لله ، بفضل العزيمة والقوة حتى عانيت طيلة عام ونصف ولكن استجاب الله لدعاء أولادي، وأنا من متابعي المنتدى وقرأـ كل ما فيه ‘على مدار السنة ونصف ، حتى حفظت كل ما فيه .
ما أريد معرفته منك وضروريا وبسرعة لو سمحتم جميعا . ما هو العلاج الذي استمر عليه حتى أقوم بعمل البي سي آر بعد 6 أشهر ؟ ضروري جدا , لأن غالبية الدكاترة قالوا لي ما تأخذ شيئا . لكني أريد أن أحافظ ؟ وما هو الغذاء الأمثل في هذه الفترة ؟ ضروووووووووووووووووري إخواني وشفاكم الله جميعا وجعله في ميزان حسناتكم

Egyzizo
22-Jul-2010, 02:25 AM
دكتور زيزو والأخوة الكرام سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
رجااااااااااااااااااااااااااااااء وكلي رجاء أن ترد عليّ بأسرع وقت ، فلقد انتهيت من كورس الحقن البيجاسيس منذ شهر بعد 72 حقنة يعني سنة ونصف وكانت التحاليل دائما في نزول الفيرس حتى آخر تحليل والحمد لله جاء نيجاتيف ففرحت كثيرا لأول مرة والحمد لله ، بفضل العزيمة والقوة حتى عانيت طيلة عام ونصف ولكن استجاب الله لدعاء أولادي، وأنا من متابعي المنتدى وقرأـ كل ما فيه ‘على مدار السنة ونصف ، حتى حفظت كل ما فيه .
ما أريد معرفته منك وضروريا وبسرعة لو سمحتم جميعا . ما هو العلاج الذي استمر عليه حتى أقوم بعمل البي سي آر بعد 6 أشهر ؟ ضروري جدا , لأن غالبية الدكاترة قالوا لي ما تأخذ شيئا . لكني أريد أن أحافظ ؟ وما هو الغذاء الأمثل في هذه الفترة ؟ ضروووووووووووووووووري إخواني وشفاكم الله جميعا وجعله في ميزان حسناتكم

ألف مبروك على قطع هذه المرحلة الصعبة على خير ، وعقبال ما نبارك لك بالنتيجة النهائية ان شاء الله.
تبعاً لبروتوكولات العلاج ، ففعلاً مافيش حاجة تتاخد فى ستة أشهر الانتظار
لكن أنا عن نفسى كنت أتناول الكيفير مرتين ، وثلاثة كبسولات لاكتوفيرين وما تيسر من السبيريولينا بصفة يومية.
وكما ترى هى كلها لا يمكن أن نطلق عليها أدوية أو علاج وإنما هى مكملات غذائية.

ISMA3EL
22-Jul-2010, 03:02 AM
حبيب قلبى .. ازيك يا مــتر .. يا رفيقى فى رحلة الكفاح ..
علاجك موجود يا باشا ، انت بس انسى الموضوع شوية ، وهوب هتلاقى الكوكتيل السحرى نزل رسمى وهو (الانترفيرون + الريبافيرين + التيلابريفير)
بناء على تجربتك فانت من المصنفين لفئة : الـ breakthrough ، ودول اللى البى سى آر بتاعهم بقى سلبى ورجع تانى إيجابى أثناء العلاج ، والفئة دى استجابتها كويسة جداً للثلاثى المنتظر.
ويا بكــــره .. تعالى بكــــره

ربنا يبشرك بالخير دايما والله ده انا اللي عملته كبرت دماغي وعايش ومركز في شغلي
ومش بفتكر السي ده الا لما بدخل المنتدى والحمد لله
كل اعراض الحقنه راحت وكله رجع زي الاول واحسن
بس الكورس اللي انت بتتكلم فيه ده كام حقنه
انا معنديش استعداد امر بتجربة الانترفيرون تاني
انا عايز اتجوز يا دكتور معندكش ليا عروسه تكون بنت حلال كده;):cool:

Egyzizo
22-Jul-2010, 04:02 AM
ربنا يبشرك بالخير دايما والله ده انا اللي عملته كبرت دماغي وعايش ومركز في شغلي
ومش بفتكر السي ده الا لما بدخل المنتدى والحمد لله
كل اعراض الحقنه راحت وكله رجع زي الاول واحسن
بس الكورس اللي انت بتتكلم فيه ده كام حقنه
انا معنديش استعداد امر بتجربة الانترفيرون تاني
انا عايز اتجوز يا دكتور معندكش ليا عروسه تكون بنت حلال كده;):cool:

24 حقنة بس يا باشـــا
فسيولى عهد الـ 48 حقنة إلى غير رجعة عن قريب

انت بس كون نفسك الأول واجهز بالأرنب علشان الجواز ما عادش بالساهل زى زمان
وحينئذ فالعرايس على أفا من يشيل :)

مريضه
22-Jul-2010, 05:07 AM
يارب يارب اشفى كل مريض

مريضه
22-Jul-2010, 05:20 AM
السلام عليكم انا بقه حصل معايه حاجه غريبه انا اول ما اخذت الحقنه اول مره تعبت اوى اوى لمده يومين وبعد كده بقه عادى مش حصلى حاجه كان تعب بسيط بس بعد الحقنه رقم 9تعبت بس مش اوى واما اخذت الحقنه رقم 10 تعبت جدا زى الحقنه رقم واحد كنت سخانه وعند الكبد حصل الم جامد جدا لدرجه كنت بصوت منه ومش كنت قدره انام على جنبى اليمين خالص ومش ليا نفس اكل خالص وقرفانه جدا جدا ايه السبب ان يحصلى كده فى الحقنه رقم 10

mon4012
22-Jul-2010, 03:55 PM
دكتور زيزو بعد اذنك حضرتك لم تجب على سؤالى انا كنت قلت لحضرتك قبل كده ان نتيجة العينة طلعت a1.f1. و الدكتور بتاع التأمين الصحى قاللى مش هتاخد حقن و اعمل انزيمات كل 3 شهور و تابع معانا و انا دلوقتى مش عارف اعمل ايه و سؤال تانى ايه حكاية الكورس ال24 حقنة ده و شكرا

انس2000
23-Jul-2010, 12:28 AM
السلام علكم انا اليوم اخدت الحقنة الثانية الساعة الثالثة ظهرا واخدت قبلها قرةص بنادول والحمد للة الامور ماشية تمام لاكن حاسس بشوية تكسير فىدعى جسمى وبدعى ربنا ان ال

Egyzizo
23-Jul-2010, 04:24 AM
السلام عليكم انا بقه حصل معايه حاجه غريبه انا اول ما اخذت الحقنه اول مره تعبت اوى اوى لمده يومين وبعد كده بقه عادى مش حصلى حاجه كان تعب بسيط بس بعد الحقنه رقم 9تعبت بس مش اوى واما اخذت الحقنه رقم 10 تعبت جدا زى الحقنه رقم واحد كنت سخانه وعند الكبد حصل الم جامد جدا لدرجه كنت بصوت منه ومش كنت قدره انام على جنبى اليمين خالص ومش ليا نفس اكل خالص وقرفانه جدا جدا ايه السبب ان يحصلى كده فى الحقنه رقم 10

أمـــر الله .. :)
معلش انشفى ، وبكره هيبقى أفضل.

Egyzizo
23-Jul-2010, 04:55 AM
دكتور زيزو بعد اذنك حضرتك لم تجب على سؤالى انا كنت قلت لحضرتك قبل كده ان نتيجة العينة طلعت a1.f1. و الدكتور بتاع التأمين الصحى قاللى مش هتاخد حقن و اعمل انزيمات كل 3 شهور و تابع معانا و انا دلوقتى مش عارف اعمل ايه و سؤال تانى ايه حكاية الكورس ال24 حقنة ده و شكرا

هو طبعاً الأمل بالنسبة لينا احنا فئة متوسطى الدخل وانت نازل هو التأمين الصحى ونفقة الدولة وبما ان سكة التأمين الصحى بتتقفل معاك يبقى أمرك لله ومافيش فى إيدك حاجة تعملها.

أنا عايز بس أفهمك هم فى التأمين الصحى ماشيين ازاى ..
زى ما انت عارف ان ميزانية علاج فيروس سى حمل كبير على التأمين وعاملة لهم خنقة جامدة ، فبيحاولوا يدبروا نفسهم بكذا طريقة:

من ناحية مثلاً بأنهم يدخلوا الانترفيرون المصرى الأقل تكلفة ،
ومن ناحية تانية انهم ما يعالجوش من المرضى غير اللى حالتهم محتاجة قوى ودول اللى عندهم الإنزيمات عالية ونسبة الالتهاب فى العينة الكبدية مرتفعة ، يعنى فيه تكسير شغال فى خلايا الكبد فدول محتاجين أكتر من غيرهم التدخل بالعلاج لإيقاف عجلة تدمير الكبد.
ومن ناحية تالتة انهم يختاروا المرضى اللى نسبة شفائهم مرتفعة ، فمثلاً لو راح لهم واحد سمين شوية ، بقوا يرفضوه لغاية ما يخس ، لأن المريض التانى اللى وزنه مثالى فرصة شفاءه أعلى (وان كان قليلاً).
ومن ناحية رابعة انهم يقوموا بتصفية المرضى اللى تحت العلاج فعلاً أول بأول ، يعنى مثلاً المفروض ان بروتوكولات العلاج العالمية بتقول ان شرط استكمال العلاج بعد الشهر الثالث هو نتيجة بى سى آر أقل من 100 مرة الرقم الأولى للفيروس قبل العلاج، لكن اللى بقوا يعملوه دلوقتى فى التأمين انهم خللوا الشرط هو ان المرضى اللى يكملوا هم اللى يبقى عندهم البى سى آر سلبى تماماً فى الشهر الثالث ، وده على أساس ان دول فرصتهم فى الشفاء أعلى من اللى البى سى آر قل عندهم أكتر من 100 مرة بس الفيروس لسه موجود

بعيد بقى عن نظام التأمين الصحى ، فحالتك لا يوجد فيها ما يمنع البدء بالعلاج مثلك مثل أى مريض يقبله التأمين ، ولكن التأمين لا يقبلك لأسبابه الخاصة
وعلى فكرة أنا بدأت علاجى فى التأمين بنفس ظروفك يعنى كنت مسلم تقرير عينة كبدية زى بتاعك وتقرير انزيمات كبد مرتفعة ، مع العلم انى ما عملتش عينة كبدية من الأساس ، وانزيمات الكبد عندى كانت طبيعية
بس واضح انهم الشروط برضه بتضيق مع الوقت.

فالخلاصة ، اذا كانت حالتك المادية ميسرة (يعنى راقد لك على كام مليون كده وشوية فكة) ، يبقى ابدأ العلاج بعيداً عن التأمين
لكن لو كنت زى حالاتنا يبقى أمرك لله وتابع فقط كل بضعة أشهر ، على أى حال الجانب المضئ فى الموضوع ان حالتك كويسة ومستقرة ولا يوجد نشاط التهابى فى الكبد.

وفيه حل تالت ، انك تشوف لجنة تأمين تانية أو تحاول تضرب تقرير انزيمات كبد مرتفعة وأشياء من هذا القبيل الملتوى.

Egyzizo
23-Jul-2010, 04:57 AM
السلام علكم انا اليوم اخدت الحقنة الثانية الساعة الثالثة ظهرا واخدت قبلها قرةص بنادول والحمد للة الامور ماشية تمام لاكن حاسس بشوية تكسير فىدعى جسمى وبدعى ربنا ان ال

بالتوفيــــق يا بطــــــل

ahmedfayz
23-Jul-2010, 05:37 AM
جزاك الله خيرا يا دكتور زيزو على الرد وبجد وحشتنا كتير انتى وكل الزملاء الاعزاء فى المنتدى ويارب تكون بخير وربنا يعينك على شغلك بس يا رب مايخدكش منا كتير

انس2000
23-Jul-2010, 03:45 PM
الاخةة mon4012 انا باخد حقن بيج انترون150 على حسابى بس بسعر مخفض ثمن الحقنة 385 جنية فى مستشفى اسمها القاهرة الفاطمية خلف دار الافتاء المطلوب تحاتيل انزيمات الكبد والعينة الكبدية وصورة دم كاملة وتحليل الغدة الدرقية ونسبة الصفراء ودلالات الاورام وبتروح المستشفى وتقول لهم انك عايز تتعالج عللى حسابك بيخدو منك التحاليل تتعرض على اللجنة وفى خلال اسبوع بتاخد الحقن وانتفسارا تحت امرك فى اى استفسار وان شاء اللة يشفيك ويشفى جميع المرضى

ahmed adel
23-Jul-2010, 04:46 PM
السلام عليكم يا اجمل ناس وسلام خاص للدكتور زيزو
انا سيساوى جديد معاكو حكايتى بتبتدى من حوالى 4 شهور لما اكتشفت بالصدفه فيروس سى حللت انزيمات كانت عاليه فى السما ALT 140 و AST 71 وباقى وظائف الكبد تمام وعملت PCR كان3 مليون و300 الف رحت للدكتور كشف عليا وقالى انت ممكن تستنى شويه على الانترفيرون لحد ما تخس شويه وطلب منى عينة كبد وانا رفضت بصراحه المهم هو كتبلى انفكس وبينيل وليجالون واورسوفالك ومن حوالى أسبوعين لما خسيت حوالى 30 كيلو طلب منى pcr وانزيمات عشان نبتدى العلاج المهم كانت المفأجاة انى ال PCR بقى 300 الف بس والانزيمات نزلت تحت ال100 المهم انا شكيت فى التحليل مع انى عملته فى نفس المعمل اللى عملت فيه اول مرة ( البرج) المهم ان الدكتور قالى كويس انك تبتدى العلاج بعدد فيروس قليل وكتبلى بيجاسس 180 وفيراكيور 400 3 مرات فى اليوم وليجالون واوسوفالك وقالى قبل الحقنه تأخد قرصين ابيمول واخدت اول حقنه يوم 15\7\ 2010 و رجعت اتعشيت ونمت وكنت فاكر انى هدمر بس ماحستش بأى اعراض خالص لدرجة انى شكيت فى الحقنة مضروبه وحللت صورة دم قبل الحقنه التانيه لاقيت كرات الدم البيضا نزلت من 8000 قبل العلاج ل 6000 بعد اول حقنه والصفائح نزلت من 164000 قبل العلاج ل 150000 بعد اول حقنه والهميوجلوبين لسه 16.5 المهم الدكتور قالى خد الحقنه التانيه عادى ولما سألته على الاعراض قالى مش شرط تظهر على كل الناس وخدت تانى حقنه يوم الخميس اللى فات وقبلها قرصين ابيمول وبرضه ولا حسيت بأى حاجه ومش عارف ليه عندى احساس انهم بيحقنونى ميه مش بيجاسس :)
سؤالى للدكتور زيزو
1- هل فعلا كويس انى الفيروس ينزل من 3 مليون و300 الف ل 300 الف بس قبل العلاج وتبقى فرصه الاستجابه افضل؟
2- حكاية انى مش بحس بأى اعراض دى عاديه ولا يكون جسمى مش بيستجيب للعلاج انا بصراحه محتار؟
3- انا وزنى 110 وطولى 193 فهل جرعة 1200 ريبافيرين كفايه ولا المفروض ازود ل 1400 ؟
4- انا كنت سمعت ان الناس الطوال العراض دول المفروض يأخدو بيج انترون 150 مش بيجاسس بس الدكتور قالى ان نسبة نجاح البيجاسس افضل فمش عارف ايه رايك يا دكتور زيزو؟
5- هل نسبة الهميوجلوبين عندى عاليه والمفروض اقلله بفصد الدم ولا أيه ؟
أسف على الاطاله
اللهم اشفنا وعافنا يارب

انس2000
23-Jul-2010, 06:53 PM
الاخةة mon4012 انا باخد حقن بيج انترون150 على حسابى بس بسعر مخفض ثمن الحقنة 385 جنية فى مستشفى اسمها القاهرة الفاطمية خلف دار الافتاء المطلوب تحاتيل انزيمات الكبد والعينة الكبدية وصورة دم كاملة وتحليل الغدة الدرقية ونسبة الصفراء ودلالات الاورام وبتروح المستشفى وتقول لهم انك عايز تتعالج عللى حسابك بيخدو منك التحاليل تتعرض على اللجنة وفى خلال اسبوع بتاخد الحقن وانتفسارا تحت امرك فى اى استفسار وان شاء اللة يشفيك ويشفى جميع المرضى

الاخ احمد عبدة رقم موبيلى هو0127832198 وانا تحت امرك

انس2000
23-Jul-2010, 07:18 PM
الاخوة الاعزاء رقم موبيتي 0127832198 وانا تحت امركم

انس2000
23-Jul-2010, 07:33 PM
رقم موبيلى 0127832198 وانا تحت امركم

aborashd
23-Jul-2010, 11:19 PM
السلام عليكم اخواني الاعزاء انا بديت الكورس من قبل يومين وصرفلي الدكتور بيجاسيس و ريبافرون على نفقة الحكومة وانا سمعت في المنتدى ان الانترفيرون افضل من البيجاسيس بكثير علما اني اقدر اشتري الانترفيرون هل اكمل الكورس او اغير العلاج ارجو من الاخوان الي عندهم خبره يجاوبوني..... وشكرأ

mon4012
24-Jul-2010, 01:19 AM
جزاك الله كل خير يا دكتور زيزو و بعد اذنك متغبش عننا و عن موضوعك الجميل المفيد لأنه بجد بقى مرجع للكتير ممن عندهم هذا الفيروس بس دلوقتى انا فى حيرة شديدة من امرى انا لسه راجع حالا من عند دكتور امراض باطنة و كبد و شغال فى المعهد القومى للامراض المتوطنة و الكبد و ده غير الدكتور اللى بتابع معاه الحالة منذ اكتشافها اواخر 2007 المهم: الدكتور اللى بتابع معاه الحالة قاللى ان حالتى مثالية للبدء بالعلاج بالانترفيرون و الدكتور التانى قاللى ان حالتى لا تستدعى العلاج بالانترفيرون بمعنى ان حالتى لا تستدعى المغامرة بالعلاج بالانترفيرون و هوه اعتبره مغامرة نظرا للاعراض الجانبية بتاعته و ان الامل قدام فى علاجات احسن و ان حالتى خلال ال5 سنين الجايين مش هتتأثر اوى بالفيروس فى ظل التحاليل اللى قدامه و انا بجد مش عارف اعمل ايه المفروض ان فيه بروتوكول معروف للعلاج طب ليه بقى التباين فى الاراء المهم تفاصيل حالتى كل التحاليل المطلوبة للفيروس تمام و زى الفل ماعدا الهيموجلوبين قليل شوية صغيرة و اخر تحليل انزيمات النتيجة كانت 16 و 17 و بالنسبة للعينة الكبدية عملتلها تحليلين للتأكد لنفس العينة طبعا و كانت نتيجة التحليلين a1.fa. انما Fibrosis مرة 2/6 و فى التحليل التانى كان 1/6 و برده Ishak Score كان مرة 5/18 و فى التحليل التانى كان 4/18 اسف على الاطالة بس اكيد انتم متخيلين مدى الحيرة اللى انا فيها

Egyzizo
24-Jul-2010, 03:52 AM
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed adel
1- هل فعلا كويس انى الفيروس ينزل من 3 مليون و300 الف ل 300 الف بس قبل العلاج وتبقى فرصه الاستجابه افضل؟
2- حكاية انى مش بحس بأى اعراض دى عاديه ولا يكون جسمى مش بيستجيب للعلاج انا بصراحه محتار؟
3- انا وزنى 110 وطولى 193 فهل جرعة 1200 ريبافيرين كفايه ولا المفروض ازود ل 1400 ؟
4- انا كنت سمعت ان الناس الطوال العراض دول المفروض يأخدو بيج انترون 150 مش بيجاسس بس الدكتور قالى ان نسبة نجاح البيجاسس افضل فمش عارف ايه رايك يا دكتور زيزو؟
أسف على الاطاله

يا ألفين مرحباً ، و أتمنى لك رحلة سعيدة بلا أشواك فى نفق الانترفيرون

فعلاً كويس جداً جداً جداً. من أحد أهم المتنبئات بالاستجابة للعلاج هى أن يكون العد الفيروسى الأولى قبلد العلاج أقل من 400 ألف.

عادية جداً ، ودى حاجة تحمد ربنا عليها ..
مرضى كتير عدوا السنة كأنهم بياخدوا اسبرين مش انترفيرون ودى اختلافات شخصية من فرد لآخر
أتذكر مريض قروى لما سألته العلاج عامل معاك ايه ، متوقعاً بعض الأعراض اللى هيقولها ، لكنى فوجئت انه قال لى الحمد لله احنا كنا فين وبقينا فين ، أنا صحتى ردت وجات على العلاج على الآخر.

المفروض تزود لـ 1400 طالما وزنك أعلى من 105 كيلوجرام

الاتنين زى بعض تقريباً فى نسبة الاستجابة والجرعة اللى بتاخدها من البيجاسيس هى الجرعة المناسبة.

الهيموجلوبين عندك زى الفل ، ومعاك لغاية 18

Egyzizo
24-Jul-2010, 03:57 AM
السلام عليكم اخواني الاعزاء انا بديت الكورس من قبل يومين وصرفلي الدكتور بيجاسيس و ريبافرون على نفقة الحكومة وانا سمعت في المنتدى ان الانترفيرون افضل من البيجاسيس بكثير علما اني اقدر اشتري الانترفيرون هل اكمل الكورس او اغير العلاج ارجو من الاخوان الي عندهم خبره يجاوبوني..... وشكرأ

البيجاسيس زى الفل ، كمل عليه وان شاء الله بالشفا.
بس واضح ان فيه لبس عندك لأن كلمة الانترفيرون تضع تحتها البيجاسيس وكل الأنواع الأخرى ، فماينفعش تقارن البيجاسيس بالانترفيرون لأن البيجاسيس هى أحد أنواع الانترفيرون
اذا كان قصدك المقارنة بين البيجاسيس والبيج انترون فالاتنين كويسين ومافيش فرق بينهم.

Egyzizo
24-Jul-2010, 04:02 AM
جزاك الله كل خير يا دكتور زيزو و بعد اذنك متغبش عننا و عن موضوعك الجميل المفيد لأنه بجد بقى مرجع للكتير ممن عندهم هذا الفيروس بس دلوقتى انا فى حيرة شديدة من امرى انا لسه راجع حالا من عند دكتور امراض باطنة و كبد و شغال فى المعهد القومى للامراض المتوطنة و الكبد و ده غير الدكتور اللى بتابع معاه الحالة منذ اكتشافها اواخر 2007 المهم: الدكتور اللى بتابع معاه الحالة قاللى ان حالتى مثالية للبدء بالعلاج بالانترفيرون و الدكتور التانى قاللى ان حالتى لا تستدعى العلاج بالانترفيرون بمعنى ان حالتى لا تستدعى المغامرة بالعلاج بالانترفيرون و هوه اعتبره مغامرة نظرا للاعراض الجانبية بتاعته و ان الامل قدام فى علاجات احسن و ان حالتى خلال ال5 سنين الجايين مش هتتأثر اوى بالفيروس فى ظل التحاليل اللى قدامه و انا بجد مش عارف اعمل ايه المفروض ان فيه بروتوكول معروف للعلاج طب ليه بقى التباين فى الاراء المهم تفاصيل حالتى كل التحاليل المطلوبة للفيروس تمام و زى الفل ماعدا الهيموجلوبين قليل شوية صغيرة و اخر تحليل انزيمات النتيجة كانت 16 و 17 و بالنسبة للعينة الكبدية عملتلها تحليلين للتأكد لنفس العينة طبعا و كانت نتيجة التحليلين a1.fa. انما Fibrosis مرة 2/6 و فى التحليل التانى كان 1/6 و برده Ishak Score كان مرة 5/18 و فى التحليل التانى كان 4/18 اسف على الاطالة بس اكيد انتم متخيلين مدى الحيرة اللى انا فيها

شــوف ، ولا حيرة ولا حاجة ..
طالما انت ليك رغبة فى العلاج يبقى تجرى فى سكة التأمين على قد ما تقدر ، ولو اتقفلت فى وشك ، يبقى الخيرة فيما اختاره الله
تنتظر شوية ، تكون مطمئن لأن الأمور عندك مستقرة وستكون كذلك لسنين قدام ان شاء الله.
يعنى لا داعى للهلع ، لو وفقت فى العلاج دلوقتى يبقى خير وبركة ، ولو لم توفق يبقى خير وبركة برضه ، لأن لا مشكلة من الانتظار بالنسبة لحالتك ، وأهو قدام شوية هيخش دوا ثالث مع الكورس اللى انت عارفه وده هيخللى فترة العلاج 6 شهور بس مش سنة بالإضافة انه هيحسن الإستجابة للعلاج بدرجة كبيرة زى ما قلنا قبل كده.

Egyzizo
24-Jul-2010, 04:06 AM
الاخ احمد عبدة رقم موبيلى هو0127832198 وانا تحت امرك

ربنا يبارك فيك يا أخ أنس على روحك الطيبة

انس2000
24-Jul-2010, 01:31 PM
متشكر جدا يادكتور زيزو على اهتمامك بسرعة الرد على جميع استفسارات الاخوة وربنا يجعلة فى ميزان حسناتك ويمتعك بالصحة على طول

mostafa mohmed
24-Jul-2010, 04:11 PM
السلام عليكم يا دكتورنا
انامصطفى اللى كنت كاتب لحضرتك من كام يوم دلوقتى لقيت حيله انى ممكن اكمل الحقن وبعملها
لانى استشرت دكتره كتير وقلولى لازم تكمل
دلوقتى فى الفتره اللى هعمل فيها الاجرئات دى وعلى ما يجى القرار الجديد اكمل علاج الحبوب الربفرين ولا ابطل ؟؟مع العلم انى هوقف حقن لحد ما اكمل الاجرئات
هوقفه يجى شهر وزياده وهل التوقف ده مش هيبطل مفعول الحقن ؟؟؟

Egyzizo
24-Jul-2010, 04:42 PM
معلش يا ريت توضح يا مصطفى ، انت هتجيب قرار جديد وتبدأ 48 حقنة تانى من الأول بعد ما أخدت بالفعل 14 حقنة؟؟

mostafa mohmed
24-Jul-2010, 05:03 PM
معلش يا ريت توضح يا مصطفى ، انت هتجيب قرار جديد وتبدأ 48 حقنة تانى من الأول بعد ما أخدت بالفعل 14 حقنة؟؟

لا يدكتور انا هعمل بى سى ارجديد وكمل عادى فى المستشفى على ال14 حقنه اللى اخدهم
بس دلوقتى على ما عامل البسى ار الجديد وتحليل وظائف كبد جديد
واقدم واستنى لحد ما القرار الجيد يجى هستنى اكتر من شهر فى الفتره دى اكمل حبوب ربفرين 400 اللى انا بخدها تلات مرات فى اليوم ولا اوقفها لحد ما القرار الجديد يجى
+معلش انا تعبك معيا فى الحقنه ال12 الممرضه اللى فى المستشفى ادنى الحقنه فى موضع غلط وده سببلى ورم شديد كل يوم يكبر وكشفت عند دكتور باطنى امبارح قالى ده تجمع دموى نتيجه الحقه ومتقلقش بس بجد الورم ده موقف جمبى خالص ومخلنى مش عرف انزل الشغل خالص وبعمل عليه كمدات زى ما قال الدكتور
هل ده ممكن يكون مش شىء تانى لقدر الله غير الحقنه يكون بسبب الحقنه هوه الورم فى جمبى اليمين فى بطنى من تحت وورمه ودرجه حراره الورم عاليه جدا

راضيةبقضاءالله
24-Jul-2010, 09:35 PM
الي ان يرد عليك الخبير
ياريت لو تطمن نفسك باشاعة تليفزيونية
دة راي عشان تطمن اكتر وان شاء الله خير

aborashd
25-Jul-2010, 06:16 PM
جزاك الله خير على ردك السريع يا دكتور زيزو

Egyzizo
26-Jul-2010, 02:19 AM
لا يدكتور انا هعمل بى سى ارجديد وكمل عادى فى المستشفى على ال14 حقنه اللى اخدهم
بس دلوقتى على ما عامل البسى ار الجديد وتحليل وظائف كبد جديد
واقدم واستنى لحد ما القرار الجيد يجى هستنى اكتر من شهر فى الفتره دى اكمل حبوب ربفرين 400 اللى انا بخدها تلات مرات فى اليوم ولا اوقفها لحد ما القرار الجديد يجى
+معلش انا تعبك معيا فى الحقنه ال12 الممرضه اللى فى المستشفى ادنى الحقنه فى موضع غلط وده سببلى ورم شديد كل يوم يكبر وكشفت عند دكتور باطنى امبارح قالى ده تجمع دموى نتيجه الحقه ومتقلقش بس بجد الورم ده موقف جمبى خالص ومخلنى مش عرف انزل الشغل خالص وبعمل عليه كمدات زى ما قال الدكتور
هل ده ممكن يكون مش شىء تانى لقدر الله غير الحقنه يكون بسبب الحقنه هوه الورم فى جمبى اليمين فى بطنى من تحت وورمه ودرجه حراره الورم عاليه جدا

شهر كتير قوى من غير حقن ، وممكن يؤثر على نتيجة الإستجابة النهائية خصوصاً ان فى حالتك الالتزام مهم جداً لأن البى سى آر بعد 3 شهور ماكانش سلبى وإنما كان لسه فيه نسبة من الفيروس، حاول تتصرف يا مصطفى فى الكام حقنة دول بأى طريقة حتى لو بالسلف، وطبعاً استمر فى الريبافيرين بنفس الجرعات اللى انت متعود عليها وماتوقفوش ، والكلام ده سواء هتعرف تتصرف فى الحقن أو مش هتعرف وان كنت أتمنى انك ما تقطعش الحقن وتستمر عليها بانتظام.

وبالنسبة للورم اللى فى جنبك فأنا فهمت انه سطحى يعنى فى الجلد وهو بالفعل بسبب الحقنة وعلاجه بالكمادات ، ولو مزرق يبقى تجمع دموى وممكن تستعمل له مرهم هيموكلار أو ما شابهه وان شاء الله يفك فى أسبوع كده واللا حاجة.

انس2000
26-Jul-2010, 05:21 PM
لغمالسلام عليكم دكتور زيزو امس كان اليوم الرابع بعد مااخدت الحقنة الثانية وبالرغم ان الاعراض كانت بسيطة الا انى شعرت فجاءة بهبوط حاد وتعرق شديد لدرجة الاغماء ونقلت الى المستشفى وكان السبب الضغط كان 60 على 20 المهم الحمد للة الضغط دلوقت مظبوط لكن الدكتور مش عارق اية سبب نزول الضعط بالرغم قلتلة انى باتعالج بالانترفيرون والريبافيرين ياريت يادكتوسيرر زيزو يكون عندك تفسير لما حدث ولك جزيل الشكر

Egyzizo
27-Jul-2010, 04:32 AM
لغمالسلام عليكم دكتور زيزو امس كان اليوم الرابع بعد مااخدت الحقنة الثانية وبالرغم ان الاعراض كانت بسيطة الا انى شعرت فجاءة بهبوط حاد وتعرق شديد لدرجة الاغماء ونقلت الى المستشفى وكان السبب الضغط كان 60 على 20 المهم الحمد للة الضغط دلوقت مظبوط لكن الدكتور مش عارق اية سبب نزول الضعط بالرغم قلتلة انى باتعالج بالانترفيرون والريبافيرين ياريت يادكتوسيرر زيزو يكون عندك تفسير لما حدث ولك جزيل الشكر

ألف سلامة عليك
أحد الآثار الجانبية للانترفيرون والتى تعد غير شائعة لقلة حدوثها هى انخفاض ضغط الدم والذى قد يصل لدرجة تستلزم تدخل طبى مثلما حدث معك ، راقب ضغط الدم لديك باستمرار من الآن فصاعداً وتفادى تماماً أى ظروف يتعرض فيها جسمك لجفاف ، راعى شرب كميات كبيرة من الماء يومياً (على الأقل 8 أكواب)، وبمجرد أن تشعر بالوهن وتكرار الأعراض استلقى على ظهرك وارفع قدميك عالياً كما يساعد تناول قطعة من الجبن الحادق أو المخللات. كما أنه من المناسب أن تجعل أحد الأدوية مثل الميدودرين أو الإيفورتيل متوفر فى متناول يدك لمثل هذه الظروف.

اذا تكرر الأمر كثيراً بصورة شديدة فقد يستلزم ذلك تقليل جرعة الانترفيرون أو وقف العلاج.

انس2000
27-Jul-2010, 10:56 AM
اشكرك يادكتور زيزو على سرعة الرد بس انا طبيعة ضغطى عالى وباخد قرص تارج 160 كل يوم وكمان عندى السكر لكن الى حدما كوس مع تعاطى العلاج وهو اقراص يعنى عشواءى190 مش اكتر من كدة بس انا خفضت جرعة التارج الى 80 والضغط حاليا 140/90 فهل اللى انا عملتة صح معلش انا تعبك معايا وربنا يجزاك خير على كل اللى بتعملة معنا

ahmed adel
27-Jul-2010, 11:30 PM
ازيك يا دكتور زيزو انا بصراحه محتار وحالتى النفسيه مش ولا بد انا النهاردة كنت بعمل تحليل صورة دم عشان الحقنه الثالثه المهم المفأجاة كانت ان كرات الدم البيضاء زادت من 6700 ل 7500 والصفائح زادت من 150000 ل 168000 مع العلم انى بعد الحقنه التانيه محستش بأى اعراض نهائى فقلت مش مشكله دا اكيد انت بتتحمل وقلت استنى لما اشوف التحليل واكيد كرات الدم البيضاء هتدمر والصفائح هتنزل فى الارض وتبقى انت كدة بتستجيب بس لاقيت النتيجه دى وانا معلوماتى ومن اللى بشوفه مع كل الحالات اللى هنا فى المنتدى ان الاستجابه معناها انك تحس بأعراض او على الاقل كرات الدم والصفائح تنزل ويبقى دا معناة ان الانترفيرون شغال فى الجسم وانا بصراحه محتار مش عارف انا بستجيب كدة للحقن ولا ايه وللعلم انا بأخد بيجاسس 180 وريبافيرين 1200

ياريت ترد عليا يا دكتور زيزو وتنصحنى أعمل أيه؟

وياريت يا جماعه لو حد خد انترفيرون ومش بيحصله اعراض او كرات الدم والصفائح ما نزلتش عندة يطمنى

عصام حسن
28-Jul-2010, 01:06 AM
السلام عليكم د عبد العزيز انا انهيت العلاج من 24/4/2010 والحمد لله كانت النتيجة نيجاتيف لغاية اخر بى سى ار بعد انتهاء العلاج بشهر ثم من اسبوع ذهبت لطبيبة اسنان وهى بتعملى تنظيف اسنان رات انا اللثة ضعيفة جدا بتنزف دم مع ان هذا معى منذ كنت طفلا سالتنى هل عندك مشكلة بالدم قلت لا هل عند مشكلة بالكبد قلت كانت على اعتبار ما سيكون انشاء الله طبعا انا ببلد عربى اللى عنده ايدز اهون من اللى عنده فير س سى ثارت على وقالت كلمة كالصاعقة على انا ليس عندى غير هذا الجهاز وانا استعمله لكل المرضى قلت لها يا دكتورة يعنى انت مبتعقميش الادوات قالت لى لا وكان الموضوع سوف يخرج عن السيطرة لولا فضل الله على وكان معى كل التحاليل بالسيارة اللى تثبت انتهاء الامر ولو مؤقتا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا لا اخفيك سرا من الخوف مرضت ثم اعراض برد
ثم قمت بالاتصال على دكتو ر تخصص جهاز هضمى وكبد يعيش بالسويد حكيت له اللى حصل معى فرد على بثلاث نقاط لم اقتنع بواحد منها
ملحوظة اتصالى بالدكتور كان بعد ساعتين من القصة هذه
رد الدكتور
1-مابك من اعراض ليست خاصة بانتقال عدوى جديدة لان الاعراض لا تظهر الابعد 72 ساعة على الاقل
2-فيرس سى لا ينتقل عن طريق معدات الاسنان بل فيرس بى هو اللى ممكن ينتقل بهذه الطريقة(لم اقتنع بهذه النقطة) ياترى هل قال كدة عشان يطمنى ام:::::::::::::
3-لا اعتقد ان الفيرس ينتقل لك بهذه السهولة خاصة انك انهيت كرس علاج بيجاسيس من شهرين ومع نتائج ممتازة من ثانى اسبوع علاج

سؤالى ؟؟؟؟؟
هل انا بالفعل عندى حصانة من تكرار الاصابة بالعدوى مرة اخرى

طبعا انا اخاف ان يكون من كان قبلى مصا ب او الاجهزة ملوثة

طبعا ده سوال يمكن يكون الاول من نوعة

Egyzizo
28-Jul-2010, 04:07 AM
اشكرك يادكتور زيزو على سرعة الرد بس انا طبيعة ضغطى عالى وباخد قرص تارج 160 كل يوم وكمان عندى السكر لكن الى حدما كوس مع تعاطى العلاج وهو اقراص يعنى عشواءى190 مش اكتر من كدة بس انا خفضت جرعة التارج الى 80 والضغط حاليا 140/90 فهل اللى انا عملتة صح معلش انا تعبك معايا وربنا يجزاك خير على كل اللى بتعملة معنا

اللى انت عملته صح ، بس برضه تابع الضغط بصفة يومية وراعى النصائح الواردة فى ردى السابق أيضاً.

Egyzizo
28-Jul-2010, 04:21 AM
ازيك يا دكتور زيزو انا بصراحه محتار وحالتى النفسيه مش ولا بد انا النهاردة كنت بعمل تحليل صورة دم عشان الحقنه الثالثه المهم المفأجاة كانت ان كرات الدم البيضاء زادت من 6700 ل 7500 والصفائح زادت من 150000 ل 168000 مع العلم انى بعد الحقنه التانيه محستش بأى اعراض نهائى فقلت مش مشكله دا اكيد انت بتتحمل وقلت استنى لما اشوف التحليل واكيد كرات الدم البيضاء هتدمر والصفائح هتنزل فى الارض وتبقى انت كدة بتستجيب بس لاقيت النتيجه دى وانا معلوماتى ومن اللى بشوفه مع كل الحالات اللى هنا فى المنتدى ان الاستجابه معناها انك تحس بأعراض او على الاقل كرات الدم والصفائح تنزل ويبقى دا معناة ان الانترفيرون شغال فى الجسم وانا بصراحه محتار مش عارف انا بستجيب كدة للحقن ولا ايه وللعلم انا بأخد بيجاسس 180 وريبافيرين 1200

ياريت ترد عليا يا دكتور زيزو وتنصحنى أعمل أيه؟

وياريت يا جماعه لو حد خد انترفيرون ومش بيحصله اعراض او كرات الدم والصفائح ما نزلتش عندة يطمنى

استهدى بس بالله كده ، وخلينا نحسبها بالورقة والقلم ..
دلوقتى لو انت كنت مذاكر الموضوع ده كويس ما كنتش قلقت ولا حاجة ..
لأن احنا فى الصفحات الأولى اتكلمنا على الآثار الجانبية دى وقلنا معدل حدوثها.

يعنى انخفاض كرات الدم البيضاء بيحصل فى 20% من الحالات اللى بتتعالج بالانترفيرون
يعنى كل 100 واحد بيتعالجوا ، بيحصل انخفاض لكرات الدم البيضاء لـ 20 فقط منهم
فببساطة حضرتك من الـ 80 اللى لم يحدث لهم هذا الأثر الجانبى وده متوقع أكتر من انك تكون من الـ 20 اللى حصل لهم ، مش كده واللا ايه؟!

وبالمثل ، فانخفاض الصفائح بيحصل فى 5% فقط ممن هم تحت العلاج.
يعنى كل 100 بيتعالجوا ، 5 فقط منهم بيعانوا من انخفاض الصفائح الدموية
فببساطة حضرتك من الـ 95 اللى لم يحدث لهم هذا الأثر الجانبى ، وده برضه متوقع أكثر بكثير من انك تكون من الـ 5 اللى حصل لهم انخفاض الصفائح.

يعنى يا هندزة ، ولا كده عاجب ولا كده عاجب؟
قول لى بقى مشكلتك ايه ؟؟ ;)

على أى حال ، لو الوضع ده مش مريحك ممكن نسلط عليك زمايلنا فى المنتدى يدعولك دعوتين حلوين علشان ربنا يرزقك بالآثار الجانبية اللى نفسك فيها
هه ، قول نفسك فى ايه ، واحنا جاهزين :cool:

Egyzizo
28-Jul-2010, 04:52 AM
السلام عليكم د عبد العزيز انا انهيت العلاج من 24/4/2010 والحمد لله كانت النتيجة نيجاتيف لغاية اخر بى سى ار بعد انتهاء العلاج بشهر ثم من اسبوع ذهبت لطبيبة اسنان وهى بتعملى تنظيف اسنان رات انا اللثة ضعيفة جدا بتنزف دم مع ان هذا معى منذ كنت طفلا سالتنى هل عندك مشكلة بالدم قلت لا هل عند مشكلة بالكبد قلت كانت على اعتبار ما سيكون انشاء الله طبعا انا ببلد عربى اللى عنده ايدز اهون من اللى عنده فير س سى ثارت على وقالت كلمة كالصاعقة على انا ليس عندى غير هذا الجهاز وانا استعمله لكل المرضى قلت لها يا دكتورة يعنى انت مبتعقميش الادوات قالت لى لا وكان الموضوع سوف يخرج عن السيطرة لولا فضل الله على وكان معى كل التحاليل بالسيارة اللى تثبت انتهاء الامر ولو مؤقتا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا لا اخفيك سرا من الخوف مرضت ثم اعراض برد
ثم قمت بالاتصال على دكتو ر تخصص جهاز هضمى وكبد يعيش بالسويد حكيت له اللى حصل معى فرد على بثلاث نقاط لم اقتنع بواحد منها
ملحوظة اتصالى بالدكتور كان بعد ساعتين من القصة هذه
رد الدكتور
1-مابك من اعراض ليست خاصة بانتقال عدوى جديدة لان الاعراض لا تظهر الابعد 72 ساعة على الاقل
2-فيرس سى لا ينتقل عن طريق معدات الاسنان بل فيرس بى هو اللى ممكن ينتقل بهذه الطريقة(لم اقتنع بهذه النقطة) ياترى هل قال كدة عشان يطمنى ام:::::::::::::
3-لا اعتقد ان الفيرس ينتقل لك بهذه السهولة خاصة انك انهيت كرس علاج بيجاسيس من شهرين ومع نتائج ممتازة من ثانى اسبوع علاج

سؤالى ؟؟؟؟؟
هل انا بالفعل عندى حصانة من تكرار الاصابة بالعدوى مرة اخرى
طبعا انا اخاف ان يكون من كان قبلى مصا ب او الاجهزة ملوثة
طبعا ده سوال يمكن يكون الاول من نوعة

ألف سلامة ليك ..
1- بالفعل ما بك من أعراض ليس ناتج عن انتقال عدوى فيروس سى جديدة. فترة الحضانة للفيروس إلى أن يبدأ ظهور الأعراض (وده اذا ظهرت من أساسه) هى من شهر إلى ستة شهور

2- فرصة انتقال فيروس بى عن طريق معدات الأسنان أسهل كثيراً من انتقال فيروس سى ، لكن هذا لا يمنع أن الاحتمال موجود خصوصاً فى ظل استخدام أدوات غير معقمة.

3- العدوى بفيروس سى ليس لها أى علاقة بنجاح علاج سابق من عدمه، فاحتمال إصابة مريض بفيروس سى تم شفاءه من قبل لا يختلف قيد أنملة عن احتمال اصابة انسان معافى لم يتعرض للفيروس من قبل، يعنى لا أحد عنده حصانة من تكرار الإصابة بالعدوى، بل أنه من الممكن لمريض بالفعل بفيروس سى ، أن يصاب بفيرس سى من نوع آخر على الإصابة القديمة، كأن يكون لديه جينوتايب 4 ، ويصاب إصابة جديدة بجينوتايب 2 ، ويصبح لديه النوعان معاً.

الخلاصة ، أن الأمر مقلق ولكن ليس إلى حد كبير، لأن فرصة انتقال الفيروس فى عيادة أسنان وان كانت موجودة إلا أنها قليلة بالإضافة إلى انك فى بلد لا ينتشر فيه فيروس سى مثلما هو الحال فى مصرنا العزيزة، فاحتمال أن تكون الأدوات ملوثة بالفيروس ليس كبيراً.

الغريب فى الموضوع هو أن الطبيبة مانكسفتش على دمها وهى بتقول لك انها لا تعقـم أجهزتها .. شئ محزن.

على أى حال ، لك موعد مع البى سى آر بعد شهور قليلة ، وان شاء الله تطمئن فى ذلك الحين أن كل شئ على ما يرام.

انس2000
28-Jul-2010, 11:23 AM
اشكرك يادكتور زيزو على سرعة الرد بس انا ذهبت امس لاستشارى كبد وقلت لة على انخفاضى اول الضغط بالطريقة دى قال ان اعراض الانترفيرون بتكون فى اول يوم لتعاطى الحقنة مش بعد اربع ايام فما مدى صحة هذا الكلام لان عندى ميعاد غدا لاخذ الحقنة الثالثة وان خايف من اللى حصل تكرر تانى لانى كنت باموت يهمنى اعرف رايك هل اخد القنة ولا اوقف الحقن ولك الشكر

Egyzizo
28-Jul-2010, 04:38 PM
اشكرك يادكتور زيزو على سرعة الرد بس انا ذهبت امس لاستشارى كبد وقلت لة على انخفاضى اول الضغط بالطريقة دى قال ان اعراض الانترفيرون بتكون فى اول يوم لتعاطى الحقنة مش بعد اربع ايام فما مدى صحة هذا الكلام لان عندى ميعاد غدا لاخذ الحقنة الثالثة وان خايف من اللى حصل تكرر تانى لانى كنت باموت يهمنى اعرف رايك هل اخد القنة ولا اوقف الحقن ولك الشكر

الأعراض ممكن تحصل فى أى وقت بين الحقنة والحقنة ، لأن مفعول الانترفيرون ممتد على مدار الأسبوع
على أى حال احتمال أن يكون ما حدث هو عرضى ليس له علاقة بالانترفيرون وارد وان كنت لا أرجحه

والحقيقة أنا مش هاعرف أفيدك برأى علمى لأن الظروف دى ماعدتش عليا قبل كده، ولا توجد نصائح طبية بشأنها لندرة حدوثها (أقل بكثير من 1%)

عصام حسن
28-Jul-2010, 05:37 PM
شكرا يا دكتورعبد العزيز على ردك المستفيض
بس اللى انا عاوز اعرفه الزاى اعرف انى باذن الله لم اصب لان انت عارف ان البى سى ار مش قاطع لانى انا طبيعى عندى الاجسام المضاده
و الفيرس مبيظهرش فى البى سى ار الا بعد ان ينتقل من وضع الخمول لوضع النشاط

Egyzizo
28-Jul-2010, 06:29 PM
شكرا يا دكتورعبد العزيز على ردك المستفيض
بس اللى انا عاوز اعرفه الزاى اعرف انى باذن الله لم اصب لان انت عارف ان البى سى ار مش قاطع لانى انا طبيعى عندى الاجسام المضاده
و الفيرس مبيظهرش فى البى سى ار الا بعد ان ينتقل من وضع الخمول لوضع النشاط

مين قال كده ؟؟
الفيروس بيظهر فى البى سى آر فى خلال أسبوعين من الإصابة
فحضرتك لو عملت بى سى آر نوعى بعد أسبوعين من تلك الزيارة وطلع سلبى تبقى براءة

عصام حسن
28-Jul-2010, 11:37 PM
د/عبد العزيزانا طبعا بحترم ردك
اليوم انا كنت عامل تحليل cbc +شامل الحمدلله كله تمام مفيش غير النتروفيل منخفض لان الطبيعى من يبدامن 1.7 الى 2.7 وهو كان عندى 1.3 بس على فكرة هو بنفس الوظع من قبل الانترفيرون ما علينا
المهم وانا بستلم التحليل قابلت واحد مصرى عنده من تقريبا من 45الى 50سنة عامل بى سى ار ووظائف كبد علشان اكتشفوا عنده الاجسام المضاده
1-ال بى سى ار سلبى وعامل التحليل فى معمل كبير هنا يرسل عيناته الى فرنسا
2-وظائف الكبد نورمال

والله انا فرحت جدا وطمنته لانه كان لسا مدخلش للطبيب وهو عامل مسكين لا يعرف يعنى ايه بى سى ار ولا اى شى ء الا انهم رعبوه وعندك التهاب بالكبد ولازم تتعالج فما رايك يا دكتورِ

انس2000
29-Jul-2010, 01:32 AM
شكرا يا دكتور علي اهتمامك وسرعة الرد

Egyzizo
29-Jul-2010, 02:50 AM
د/عبد العزيزانا طبعا بحترم ردك
اليوم انا كنت عامل تحليل cbc +شامل الحمدلله كله تمام مفيش غير النتروفيل منخفض لان الطبيعى من يبدامن 1.7 الى 2.7 وهو كان عندى 1.3 بس على فكرة هو بنفس الوظع من قبل الانترفيرون ما علينا
المهم وانا بستلم التحليل قابلت واحد مصرى عنده من تقريبا من 45الى 50سنة عامل بى سى ار ووظائف كبد علشان اكتشفوا عنده الاجسام المضاده
1-ال بى سى ار سلبى وعامل التحليل فى معمل كبير هنا يرسل عيناته الى فرنسا
2-وظائف الكبد نورمال
والله انا فرحت جدا وطمنته لانه كان لسا مدخلش للطبيب وهو عامل مسكين لا يعرف يعنى ايه بى سى ار ولا اى شى ء الا انهم رعبوه وعندك التهاب بالكبد ولازم تتعالج فما رايك يا دكتورِ
لأ طبعاً هو مش محتاج علاج .. هو محتاج متابعة فقط.

اللى المفروض يعمله هو انه يتابع وظائف الكبد ويقوم بإعادة البى سى آر بعد 6 شهور وليس أكثر من هذا واذا كانت الأمور مستقرة ولم يظهر الفيروس يبقى كده براءة.

مش كل اللى اتعرضوا للعدوى بفيروس سى ، أصبحوا مرضى و إنما هناك نسبة من 15 - 20% منهم تمكن جهازهم المناعى من طرد الفيروس ، ودول بيتبقى عندهم أجسام مضادة من آثار المعركة الناجحة، فقد يكون هذا الشخص من هؤلاء.
الاحتمال الآخر أن تكون نسبة البى سى آر فى الدم منخفضة جداً لدرجة أن البى سى آر لا يستطيع عدها ولوضع هذا الاحتمال فى الاعتبار نقوم بالمتابعة فقط كل فترة للاطمئنان.

Egyzizo
29-Jul-2010, 02:54 AM
شكرا يا دكتور علي اهتمامك وسرعة الرد

ألف ســـــلامة ليك ، وياريت تطمنا عليك أول بأول

ربيع
29-Jul-2010, 11:12 AM
اهلا د.زييزو ...:)

السؤال ده كان شارد فى المنتى

QUOTE=amina23;159001]
السلام عليكم و رحمة الله....

أولا أريد أن أشكر كل القائمين و المشاركين في هذا المنتدى ... و لكل مريض أدعو له بالشفاء و الأجر من عند الله الكريم الرحمن...

انا من الى ربنا أبتلاهم و الحمد لله بفيرس سى.... و بفضل الله و كرم الأخوة هنا عرفت الكيفر و مداومه عليه بقالى سنتين تقريبا و بستخدمه ذي ما وصفتوا بس بحط على الكيفر قماشه بدل مغطيه 24 ساعه؟ علشان لو عمل كحول يتبخر.... و سؤالى أذاي ممكن أتطمن أن ممفيش كحول في الكيفر خالص؟؟

و سؤالي التاني .. أن الكيفير بقالوا مده بيعملى أنتفاخ شديد و غازات ... هل الكيفير بتاعي فيه مشكلة و لا أنا بعمل حاجه غلط في عمله؟؟

كمان أنا قرأت في مكان في المنتدى أنكم لا تنصحوا بيه للأصحاء؟؟ ليه مع أن بشوف على مواقع كتير بينصحوا بيه لزيادة المناعه و خلافوا...

أرجوا الأفادة و شكرا :)
[/QUOTE]

الأخت كمان ذكرت انها احيانا لما بتزيد كمية الطحالب بتاكلها بالمعلقة :)

شكرا جزيلا دكتور

aborashd
29-Jul-2010, 02:31 PM
السلام عليكم يا دكتور زيزو مع بدايت الحقنه الثانيه معي التهاب في الحلق وصعوبه في البلع هل هذا طبيعي

انس2000
29-Jul-2010, 10:22 PM
السلام عليكم دكتور زيزو النهاردة اخدت الحقنة الثالثة وخدت قرص بنادول قبل الحقنة وبعد الحقنة اتغديت واخدت قر ص بنادول اخر والحمدللة حتى الان الامور مشية تمام بس دعواتك يادكتور الامور تستمر كويسة نسيت اقول لك ان التحاليل كانت كويسة ماعدا الصفراء كانت مرتفعة شوية

mostafa mohmed
01-Aug-2010, 03:07 AM
بسم الله
انا مصطفى محمد اللى كنت كتبت هنا من حوالى اسبوع مشكلتى
الحمد لله يا دكتور عملت تحليل pcr وطلعت النتيجه نجتف بس انا اتاخرت الاسبوع اللى فات حقن وهقدم الورق بكره وعلى ما اخلص اجرئات الورق والمخلصه والورق يسافر مصر علاشان يتجدد
هقعد 15 يوم +حوالى 3 ايام تجهيز ورق هنا يعنى هتاخر كمان حوالى 3 حقن فى احسن الظروف
اكيد هياثر فى النتيجه النهائيه مش كده يا دكتور
د اول استفسارى
تانى شىء انا لسه مواظب على الريبفرين 400 بس دلوقتى بقى عندى هبوط جامد اوى يا دكتور منه لدرجه انى بقالى حوالى اسبوع مش عارف انزل الشغل ؟؟؟
اقلله ولا اعمل ايه ؟؟؟
واسف جدا يا دكتور لو كنت ازعجت حضرتك معيا

khaled_2008
03-Aug-2010, 01:33 AM
على ما يرد عليك د زيزو راى ان الريبافيرين لوحدة مش كفايه

انس2000
05-Aug-2010, 11:30 AM
دكتور زيزؤ كل سنة وانت طيب ا ددوجميع الاعضاء طيبين انت فين يا دكتور وحشتنا ووحشتنا مشاراكاتك المفيدة ياريت تطمنا علي

انس2000
07-Aug-2010, 01:11 PM
فى اية ياجماعة محدش بيدخل المنتدى لية عايز اطمن على اخوانى فى رحلة العلاج وكل عام وانتم بخير ويارب يشفى جميع المرضى

mostafa mohmed
09-Aug-2010, 01:30 AM
مصطفى محمد يا دكتور معلش اصلى مقرف شويه
انا دلوقتى جدتت القرار بس مبطل بقالى حقنتين دلوقتى
والقرار الجديد لساله 15 يوم على ما يجى من المجالس الطبيه فى وزارة الصحه المصريه
يعنى هتاخر كمان 3حقن يبقى المجموع كله 5 حقن
انا دلوقتى مواظب على الريبفرين 400 بى انتظام وباخد بس دلوقتى بقى بيحصلى حرقان عل صدرى زى الحموضه كده بعد كل اكله انا باحول على قد ما اقدر انى اكل اكل مليان بروتيانات الفقراء ياعنى بحاول اكل اكل فيه خضار كتير بكال فواكه كتير
لاكن عملت تحليل دم اللى هوه وظائف الكبد تقريبا اللى بعمله كل اربع حقن ونسبه الانميه عندى بقت 7
وفعلا عندى هبوط شديد ومش عارف اعمل ايه بجد محتار وبجد بقيت خايف ادخل لى اى دكتور تانى لانى بجد كل ما ادخل لدكتور يقولى عكس التانى واقل دكتور بتكون كشفه حوالى 60الى بعض الدكتره بتوصل 200 جنيه وانا خلاص قرفت وقررت انى اسبها على ربنا
بس بجد محتار الخمس حقن دول مش الفروض ياثرو عليا يا دكتور
؟؟؟
طيب انا دلوقتى مش فى استطاعتى انى اجيب حتى تمن حقن ده غير الديون اللى عليا بسبب انى كنت مش بشتغل ؟؟
ايه ارخص حل ممكن اعمله فى الفتره اللى جيا دى ؟؟
على فكره انا عملت تحليل بى سى ار بعد الحقنه ال14 على حسابى وطلعت النتيجه نجتيف هل ده شىء كويس يعنى
طيب الفتره اللى هقعد فيها من غير حقن وماشى على الريبفرين مش مكن الفيرس يرجع تانى ؟؟
معلش يا دكتور بجد انا فى حاله نفسيه وحشه جدا ومتلخبط ومش عارف اعمل ايه وكاتب بدون اى ترتيب اى كلام كان بيجى على دماغى لانى بجد خلاص قرفت وكنت قررت فعلا انى ابطل الكورس ؟؟
واسف جدا يا دكتور لو كنت ازعجتك بى كلامى

مريضه
09-Aug-2010, 03:00 AM
السلام عليكم ازيكم بجد وحشتونى اوى اوى اوى اوى

Egyzizo
10-Aug-2010, 04:39 AM
اهلا د.زييزو ...:)

quote=amina23;159001]
السلام عليكم و رحمة الله....

أولا أريد أن أشكر كل القائمين و المشاركين في هذا المنتدى ... و لكل مريض أدعو له بالشفاء و الأجر من عند الله الكريم الرحمن...

انا من الى ربنا أبتلاهم و الحمد لله بفيرس سى.... و بفضل الله و كرم الأخوة هنا عرفت الكيفر و مداومه عليه بقالى سنتين تقريبا و بستخدمه ذي ما وصفتوا بس بحط على الكيفر قماشه بدل مغطيه 24 ساعه؟ علشان لو عمل كحول يتبخر.... و سؤالى أذاي ممكن أتطمن أن ممفيش كحول في الكيفر خالص؟؟

و سؤالي التاني .. أن الكيفير بقالوا مده بيعملى أنتفاخ شديد و غازات ... هل الكيفير بتاعي فيه مشكلة و لا أنا بعمل حاجه غلط في عمله؟؟

كمان أنا قرأت في مكان في المنتدى أنكم لا تنصحوا بيه للأصحاء؟؟ ليه مع أن بشوف على مواقع كتير بينصحوا بيه لزيادة المناعه و خلافوا...
الأخت كمان ذكرت انها احيانا لما بتزيد كمية الطحالب بتاكلها بالمعلقة :)
أرجوا الأفادة و شكرا :)

لا تكون موسوس بخصوص الكحول فى الكيفير ، فشرب كوب من الكيفير يعادل أكل موزة طايبة شوية .. فهل تقلق من الكحول فى موزة طايبة ؟؟
وبخصوص الانتفاخ والغازات فيمكنك تناول علاج دوائى لهذه الأعراض لفترة واذا استمرت جرب استخدام لبن مخفف بالماء.
والكيفير صالح للجميع أصحاء ومرضى ، وأنا اعطيه لأطفالى ويتناوله جميع أفراد الأسرة.
وبخصوص تناول الكيفير بالملعقة ، فبالهنا والشف :)

Egyzizo
10-Aug-2010, 04:40 AM
فى اية ياجماعة محدش بيدخل المنتدى لية عايز اطمن على اخوانى فى رحلة العلاج وكل عام وانتم بخير ويارب يشفى جميع المرضى

معذرة على التأخير فى الردود .. وأتمنى لك رحلة علاج خالية من المشاكل ..
ايه أخبار الضغط؟

Egyzizo
10-Aug-2010, 04:56 AM
مصطفى محمد يا دكتور معلش اصلى مقرف شويه
انا دلوقتى جدتت القرار بس مبطل بقالى حقنتين دلوقتى
والقرار الجديد لساله 15 يوم على ما يجى من المجالس الطبيه فى وزارة الصحه المصريه
يعنى هتاخر كمان 3حقن يبقى المجموع كله 5 حقن
انا دلوقتى مواظب على الريبفرين 400 بى انتظام وباخد بس دلوقتى بقى بيحصلى حرقان عل صدرى زى الحموضه كده بعد كل اكله انا باحول على قد ما اقدر انى اكل اكل مليان بروتيانات الفقراء ياعنى بحاول اكل اكل فيه خضار كتير بكال فواكه كتير
لاكن عملت تحليل دم اللى هوه وظائف الكبد تقريبا اللى بعمله كل اربع حقن ونسبه الانميه عندى بقت 7
وفعلا عندى هبوط شديد ومش عارف اعمل ايه بجد محتار وبجد بقيت خايف ادخل لى اى دكتور تانى لانى بجد كل ما ادخل لدكتور يقولى عكس التانى واقل دكتور بتكون كشفه حوالى 60الى بعض الدكتره بتوصل 200 جنيه وانا خلاص قرفت وقررت انى اسبها على ربنا
بس بجد محتار الخمس حقن دول مش الفروض ياثرو عليا يا دكتور
؟؟؟
طيب انا دلوقتى مش فى استطاعتى انى اجيب حتى تمن حقن ده غير الديون اللى عليا بسبب انى كنت مش بشتغل ؟؟
ايه ارخص حل ممكن اعمله فى الفتره اللى جيا دى ؟؟
على فكره انا عملت تحليل بى سى ار بعد الحقنه ال14 على حسابى وطلعت النتيجه نجتيف هل ده شىء كويس يعنى
طيب الفتره اللى هقعد فيها من غير حقن وماشى على الريبفرين مش مكن الفيرس يرجع تانى ؟؟
معلش يا دكتور بجد انا فى حاله نفسيه وحشه جدا ومتلخبط ومش عارف اعمل ايه وكاتب بدون اى ترتيب اى كلام كان بيجى على دماغى لانى بجد خلاص قرفت وكنت قررت فعلا انى ابطل الكورس ؟؟
واسف جدا يا دكتور لو كنت ازعجتك بى كلامى

نسبة أنيميا 7 ، ده كلام مش كويس خالص ..
السبب فى الأنيميا هو الريبافيرين.
علاج أنيميا الريبافيرين هو نوع من الحقن سوف يرهقك مادياً ولا أعتقد أنك ستقبل عليه.

كده انت مش قدامك غير انك تاخد نصف جرعة الريبافيرين على أمل تحسن الأنيميا مع عودة الحقن

الموضوع ده مهم جداً ولو استنيت كده مش هتعرف تكمل العلاج لأن الأنيميا عمرها ما هتتحسن بدون تدخل.

-----------

طبعاً الالتزام بالعلاج مهم لكن الدراسات لقت ان فيه ناس فوتوا لغاية 8 حقن وبرضه نالوا الشفاء
يعنى فيه قانون اسمه (قانون الـ 80/80/80)
وده بيقول ان فرصة الحصول على الشفاء ستكون قليلة اذا لم يتناول المريض بصورة كلية 80% من جرعة الريبافيرين المقررة و80% من جرعة الانترفيرون لمدة 80% من الوقت المقرر للعلاج.
احسبها بقى على ظروفك

Egyzizo
10-Aug-2010, 05:00 AM
السلام عليكم ازيكم بجد وحشتونى اوى اوى اوى اوى

مراااااااااااااااحب
أرجو ان تكون رحلتك مع العلاج رحلة هادئة بدون شئ يعكر صفوها.

mostafa mohmed
15-Aug-2010, 05:51 PM
انا متشكر جدا يا دكتور بجد انا تعب حضرتك معيا بجد ربنا يجزيك خير على تعبك معانا

الاخت زوزو
18-Aug-2010, 01:57 AM
اخييييييييييرا ظهرت يادكتور
وكمان محمل بالخير والشفاء
ياااارب يديم عليك الصحة
وغيابك كان صعب جدا
ودايما كان نفسى اراسلك
لانك كالابن بالنسبة لى
الحمدلله على الشفاء
ويااااريت دائما تكون معطاء
معين
سند كما انت دائم
انتم مجموعة
متكاملة
احبكم فى الله

انس2000
20-Aug-2010, 03:07 AM
السكلام عليكم اخوانى الاعزاء فينك يادكتور زيزو طمنى عليك بالنسبة لية الحمد للة لاكن الضغط غير مستقر واخدت اليوم الحقنة السادسة والاعراض الحمد للة تكسير فى الجسم وربنا يشفى جميع المرضى

مريضه
23-Aug-2010, 05:50 AM
السلام عليكم كل سنه وانتم طيبين انا عايزه اسال سوال هل الا بياخد علا ج الانترفرون يصوم ولا لا انا الحمد لله صومت الايام الا فاتت دى بس المهم انا وزنى نزل جدا ومش بقيت اقدر اعمل حاجه خالص وشعر نزل وشكلى بقه غريب خالص هل براضه اصوم ولا لا

مريضه
23-Aug-2010, 05:51 AM
وبقه عندى حساسيه جامده هل ده براضه من العلاج

مريضه
23-Aug-2010, 05:54 AM
وبالله عليكم حد يقولى ازاى اخالى وزنى يزيد تانى انا بقيت زى الورقه

mostafa mohmed
25-Aug-2010, 09:09 AM
الحمد والشكر لله يا دكتو بعد فتره توقف هاخد النهردا الحقنه ال15 ربنا يتمها على خير
مش عارف اشكرك ازى بجد يا دكتور دعوتكم معنا بقى

ahmed adel
26-Aug-2010, 12:21 AM
السلام عليكم كل سنه وانتم طيبين انا عايزه اسال سوال هل الا بياخد علا ج الانترفرون يصوم ولا لا انا الحمد لله صومت الايام الا فاتت دى بس المهم انا وزنى نزل جدا ومش بقيت اقدر اعمل حاجه خالص وشعر نزل وشكلى بقه غريب خالص هل براضه اصوم ولا لا

بسم الله الرحمن الرحيم اولا شفاكى الله وعافاكى يأخت مريضه انا بتعالج زيك ولسه فى الحقنه السابعه والدكتور قالى صوم عادى مافيش مشكله بس نصحنى انى أكل 3 وجبات يعنى فطار والساعه 11 وجبه والسحور وركزى على الفاكهه والخضار والسوائل الكتير وكلى كل اللى نفسك فيه واهم حاجه لازم حالتك النفسيه تكون كويسه وتتحلى بالصبر والايمان وخلى ظنك فى ربنا حسن لان ربنا قال انا عند حسن ظن عبدى بى فلازم ظنك بالله يكون خير وتكونى واثقه ان ربنا هشيفيكى انشاء الله وبالنسه لموضوع الحساسيه فلو قصدك بيها الهرش يعنى فدة ممكن يكون من ارتفاع الصفراء ودة بيحصل عادى مع العلاج وسببه تكسير كرات الدم الحمراء نتيجة الريبافيرين وانشاء الله دة شى مؤقت وممكن تستشيرى الدكتور المعالج لو فعلا الصفراء عاليه فى دواء اسمه اورسوفالك بينزل الصفراء بس انا كنت عايز اعرف انتى فى الحقنه الكام والتحاليل اخبارها ايه ؟

midomw
26-Aug-2010, 09:34 PM
أنا عندي سؤال ليك يا دكتور زيزو

أنا فاضلي 4 حقن واكمل 24 حقنة
أنا الحمد لله الفيروس طلع زيرو بعد الحقنة 12

بعد 24 إن شاء الله لو طلع زيرو هاكمل سنة ولا إيه ؟

عشان أنا سألت الدكتور وحست أنه مطمنيش ولا ادني جواب يريحني

أنا زهقت ونفسي ابطل وأعيش طبيعي

العربية
27-Aug-2010, 03:16 AM
سؤال يادكتور

لو انا الهموقلبين عندي عشرة ينفع اخذ العلاج ده

مريضه
27-Aug-2010, 06:34 AM
السلام عليكم انا فى الحقنه رقم 16

مريضه
27-Aug-2010, 06:34 AM
هاخد لسه ان شاء الله الحقنه رقم 16 يوم الاحد الا جى

مريضه
27-Aug-2010, 06:37 AM
بس انا مرعوبه دلوقتى علشان لسه عامله تحليل البى سى ار اول مره بعد العلاج ومستنيا النتيجه بالله عليكم ادعولى ان النتيجه تطلع مفيش فيرس خالص

sesayed
27-Aug-2010, 09:19 PM
بس انا مرعوبه دلوقتى علشان لسه عامله تحليل البى سى ار اول مره بعد العلاج ومستنيا النتيجه بالله عليكم ادعولى ان النتيجه تطلع مفيش فيرس خالص

إن شاء الله سلبية

انس2000
28-Aug-2010, 03:00 AM

انشاء اللة النتيجة تكون زيرو

انس2000
28-Aug-2010, 03:18 AM
السلام عليكم اخدت امس الحقنة رقم 7 والاعراض تكسير وهمدان وصداع والتحاليل الانزيمات فى الحدود الطبيعية لكن الهموجلوبين بقى 10.5 وباقى التحاليل الصفايح وكرات الدم البيضاء نزلت شوية لكن اللى قلقنى نزول الهيموجلوبين وربنا يستر

midomw
28-Aug-2010, 05:21 PM

ربنا يكرمك إن شاء الله وتبقى زيرو

محمد ابوبكر عمر
28-Aug-2010, 10:33 PM
ان شاء الله يكون نيجاتيف

مريضه
29-Aug-2010, 06:38 AM
الله يبارك فيكم يارب

mibrahim
01-Sep-2010, 05:43 PM
أعزائي في المنتدى أريد أخز رأيكم عن كبسول من مركز الصفا (د حمدي عبد العال) بالسادس من اكتوبر يدعون انه يقضي علي فيروس س في حلال 60 يوم ومصرح من وزارة الصحة واسم هزا الكبسول cps

mibrahim
01-Sep-2010, 06:05 PM
أرجو الرد من خبراء المنتدي أ قمريا د زيزو وخاصة أنة صاحب تجربة ناجحة مع الإنتيرفيرون أدامها الله عليه

انس2000
03-Sep-2010, 03:40 AM
اخدت اليوم الحقنة الثامنة وكانت الاعراض عبارة عن حرارة عالية وتكسير فى الجسم اخدت قرصين بتادول والحمدللة الان احسن وربنا يشفى جميع المرضى

amran
13-Sep-2010, 11:32 PM
ياجماعة لو سمحتم هو العلاج اللى كانوا بيقولوا عليه بديل للحقن اخباره ايه

انس2000
13-Sep-2010, 11:39 PM
كل عام وجميع الاخوة بخير وبصحة بمناسبة عيد الفطر اعادة اللة على الجميع بالصحة والسعادة

محمد ابوبكر عمر
15-Sep-2010, 09:59 PM
اللهم انت الشافى المعافى لاشفاء الا شفائك اشفى الجميع بفضلك وكرمك ورحمتك

اليوم كانت نتيجة البى سى أر بعد ستة اشهر من العلاج

وأحمد الله على النتيجه ( وجود القيروس مره أخرى ) على الرغم من النتيجه كانت نيجاتيف فى ثلاث تحليلات بى سى ار

السابقه

بعد ال 12 حقنه وبعد ال 24 وبعد ال 48

كان عدد الفيروس فى الدم قبل العلاج خمسه مليون و800 الف اليوم بعد ستة اشهر من انتهاء العلاج 80 الف

ماهو المطلوب منى لكي احافظ على نفسى

وهل هناك علاج تكميلى يساعدنى على التخلص من الفايروس

وهل هناك امل فى علاج جديد بعيدا عن الأنترفيون

وهل يمكن لى ان اغامر مره اخرى بالأنترفيون

ارجو من الأخوه الأفاضل المساعده

تحياتى للجميع وشفانى الله وشفاكم جميعا

راضيةبقضاءالله
17-Sep-2010, 11:38 PM
حضرتك كملت 48 حقنة
ولالا
واصبر والله هو الشافي

محمد ابوبكر عمر
18-Sep-2010, 12:22 AM
حضرتك كملت 48 حقنة
ولالا
واصبر والله هو الشافي

نعم قد اكملت ال 48 حقنه وكان تحليل البى سى ار بعد ال 48 حقنه ( نيجاتيف )

وبعد ستة اشهر كان النتيجه للبى سى ار 80000

شكرا لمداحلتك وتمنياتى للجميع بالشفاء ان شاء الله

انس2000
19-Sep-2010, 12:51 AM
نعم قد اكملت ال 48 حقنه وكان تحليل البى سى ار بعد ال 48 حقنه ( نيجاتيف )

وبعد ستة اشهر كان النتيجه للبى سى ار 80000

شكرا لمداحلتك وتمنياتى للجميع بالشفاء ان شاء الله

انس2000
19-Sep-2010, 01:12 AM
اخى محمد لا تياس من رحمة اللة وان شاء اللة قريبا يكون فية علاج جديد وارجو منك الزهاب الى استشارى كبد وشرح الموضوع لة حتى يتمكن من اعطاءك علاج للمحافظة على الكبد لحين نزولان العلاج الجديد اول2011 ا ن شاء اللة مع تمنياتى لك بالشفاء التام

memo_p910
19-Sep-2010, 08:13 AM
الف مبروك تمام الشفاء يادكتور زيزو انا كنت معدي بالصدفه لقيتك رجعت تكتب كنت فاكرك مش هاترجع تكتب تاني بعد المشكله اياها كويس انك رجعت الناس كانت محتاجالك جدا 000

انا كنت ماشي معاك على النيتازوكسانيد الالماني والانترفيرون وريبافيرين وفاضل البي سي ار النهائي بعد توقف العلاج 6 شهور هاعمله الشهر ده وان شاء الله تكمل على خير

sesayed
19-Sep-2010, 01:33 PM
الف مبروك تمام الشفاء يادكتور زيزو انا كنت معدي بالصدفه لقيتك رجعت تكتب كنت فاكرك مش هاترجع تكتب تاني بعد المشكله اياها كويس انك رجعت الناس كانت محتاجالك جدا 000

انا كنت ماشي معاك على النيتازوكسانيد الالماني والانترفيرون وريبافيرين وفاضل البي سي ار النهائي بعد توقف العلاج 6 شهور هاعمله الشهر ده وان شاء الله تكمل على خير

أى نيتازوكسانيد ألمانى
هل هذا غير ما كان عند د عبد القيوم؟

amam707
21-Sep-2010, 05:13 PM
انا مقيم في الاردن وعاوز اعرف سعر بيغاسيس في مصر الان لاني سمعت انه صار بحدود 400 جنية هل صحيح ؟
اخوكم مصاب بفيروس سي والله اعلم بحالتي والانزيمات مرتفة جدا وعملت صورة طبقية على البطن كاملة للتأكد من وضع الكبد بس الحمد لله كويس ما فيه شئ بس المرارة ملتهبة شوية وبها بعض التضخم . ارجو مساعدتي لاني ان شاء الله عايز اخذ الحقن في اقرب وقت لو سعرها كذلك 400 جنية سأنزل إلى مصر واخذها على حسابي والله وحده الشافي

amam707
22-Sep-2010, 02:00 PM
ارجو ارشادي عن كيفية الحصول على النيتازوكسانيد في الاردن مع الطحالب الكفير
ولكم جزيل الشكر
تحياتي

amam707
28-Sep-2010, 05:07 PM
يا جماعة الخير صار لي اسبوع ولا حد رد الله يجزيكم الخير

انس2000
30-Sep-2010, 12:40 AM
يا جماعة الخير صار لي اسبوع ولا حد رد الله يجزيكم الخير

بصراحة ماعندييش اى معلومات بخصوص هذا الموضوع ويظهر ان المننتدى خلاص مفيش حد بقى يدخلة وبناشد د/زيزو يرجع يرد على محبية تاني حتى ترجع هذة الصفحة كسابق عهدها خصوصا انة صاحب هذة الصفحة

ربيع
30-Sep-2010, 12:16 PM
ارجو ارشادي عن كيفية الحصول على النيتازوكسانيد في الاردن مع الطحالب الكفير
ولكم جزيل الشكر
تحياتي

أخى الكريم نأسف للتأخر فى الرد ...

هذه الارقام والعناوين لإخوة فى الاردن تواصل معهم وبيفيدوك ان شاء الله ...
أبو موسى - 0795664061 abomousa953@hotmail.com (abomousa953@hotmail.com) - (الأردن)

عــــــــــلاء - alaa_ocean@yahoo.com (alaa_ocean@yahoo.com) - الأردن

khaled_2008
30-Sep-2010, 01:40 PM
يا شباب حد يفيدنى تحليل الانزيمات عندى طلع كالاتى sgot 7 /spot 17 كما ان الاشعه التليفزيونيه ظهر بها حصوة صغيرة جدا بالجانب الشمال تفتكروا مه الانزيمات المنخفضه او الحصوة الموجودة هيدونى احقن ولا لا

انس2000
30-Sep-2010, 10:12 PM
ارجو حد يفيدنى على وجة السرعة انا خدت اليوم الحقنة الثانية عشر وطلب الدكتور البى سى ار وانزيمات الكبد وكشف قاع العين وعملت كشف قع العين وجد تغيرات فى الشبكية فهل هذا يمنع من اعطائ الحقن ارجو الرد بسرعة مع العلم ان الصفائح الدمويةنزلت من 150 الف الى 70 الف

قنديل
01-Oct-2010, 08:32 AM
بشرى
أفلح إن صدق
قرأت في جريدة الجمهورية عدد أمس الخميس 30/09/2010 نقلا عن مؤتمر عقد مؤخرا أن هناك طريقتان تم استحداثهم الطريقة الأولى عبارة عن نوعين من الحبوب يضافو دا للإنترفيرون والربافيرين ليرفعوا الاستجابة إلى 80% أما الطريقة الثانية فهي إعطاء حقن السيليمارين بالوريد لمدة 28 يوم قيختفي غلى الأغلب الفيرس سي ثم يبدأ في إعطاء الإنترفيرون لمدة ثلاثة أشهرفيرفع الاستجابة إلى 90%...
السادة أهل الاختصاص الكرام الرجا تمحيص هذا الخبر لمصلحة الجميع وشكرا

Australia
01-Oct-2010, 01:25 PM
ارجو حد يفيدنى على وجة السرعة انا خدت اليوم الحقنة الثانية عشر وطلب الدكتور البى سى ار وانزيمات الكبد وكشف قاع العين وعملت كشف قع العين وجد تغيرات فى الشبكية فهل هذا يمنع من اعطائ الحقن ارجو الرد بسرعة مع العلم ان الصفائح الدمويةنزلت من 150 الف الى 70 الف

سيدي الكريم

اطمئن ربنا موجود معنا في كل الضيقات
ان شاء اللة كل الامور راح تكون خير زي ماانت عاوز
اي حد في هذا المنتدي الكريم لة من العلم و المعرفة في هذا الموضوع يرد
فية لحظات المريض و كمان اهلة محتاجين بصيص من الامل و دة ممكن يطلع بهم ال عنان السماء
وان شاء اللة ربنا يكمل لك كل الشفاء :)

yehiaomer
01-Oct-2010, 05:45 PM
هل يجب عمل تحليل دم قبل اخذ كل حقنة لان ظروف عملى لا تساعدنى
ارجو الاجابة
او من الممكن عمل التحاليل كل اسبوعين هذا اكثر ما استطيع

انس2000
02-Oct-2010, 01:29 AM
اشكرك اخى australia على هذا الدعم النفسى واتمنى ان احد المختصين يرد علية

انس2000
02-Oct-2010, 01:34 AM
الاخ احمد عادل انا شايفك داخل المنتدى اخبارك اية وهل انت موجود فى مصر الان ولا لسة مسافر ارجو انك تكون فى اتم صحة

sesayed
02-Oct-2010, 11:13 AM

على حد علمى
أن هناك توصية بالتوقف فى حالة نزول الصفائح عن 100,000
وفى انتظار رد المتخصصين أيضاً

انس2000
02-Oct-2010, 02:57 PM
اشكرك اخى sesayed على سرعة الرد واتمنى لك الشفاء العاجل

انس2000
02-Oct-2010, 11:38 PM
الاخت مريضة انتى فين بقالك فترة لم تكتبى ارجوانك تطمنينا على نتيجة التحليل مع تمنياتى لكى بالشفاء

sesayed
03-Oct-2010, 10:34 AM
اشكرك اخى sesayed على سرعة الرد واتمنى لك الشفاء العاجل

وإياكم أخى أنس اللهم آمين

amam707
04-Oct-2010, 04:00 PM
السلام عليكم لو سمحتوا اذا في ناس بعرف السعر يجاوبني
تحياتي

انا مقيم في الاردن وعاوز اعرف سعر بيغاسيس في مصر الان لاني سمعت انه صار بحدود 400 جنية هل صحيح ؟
اخوكم مصاب بفيروس سي والله اعلم بحالتي والانزيمات مرتفة جدا وعملت صورة طبقية على البطن كاملة للتأكد من وضع الكبد بس الحمد لله كويس ما فيه شئ بس المرارة ملتهبة شوية وبها بعض التضخم . ارجو مساعدتي لاني ان شاء الله عايز اخذ الحقن في اقرب وقت لو سعرها كذلك 400 جنية سأنزل إلى مصر واخذها على حسابي والله وحده الشافي

انس2000
04-Oct-2010, 05:56 PM
اخى amam 707 الحقن فعلا سعرها 400 جنية بس دة فى مراكز الكبد والمستشفيات الحكومية مثل مستشفى القاهرة الفاطمية ومستشفى الاحرار وتمنياتى لك بالشفاء

مريضه
04-Oct-2010, 10:57 PM
السلام عليكم وحشتونى بجد اوى اوى بس معليش انا مش بقيت ادخل كتير علشان بجد تعبانه جدا وانا دلوقتى بقيت فى الحقنه رقم 21 وربنا يشفى كل مريض و نصيحه للكل ياريت تتعلاج با الانترفرون بس اهم حاجه انك لازم تستحمل

مريضه
04-Oct-2010, 11:00 PM
و ادعولى ان المرض ده يروح بعد كل فتره العلاج دى

مريضه
04-Oct-2010, 11:15 PM
ياريت ياريت شكل المنتده الا كان الاول يرجع تانى

انس2000
05-Oct-2010, 02:00 AM
اليوم ظهرت نتيجة تحليل البى سى ار بعد 12 حقنة والحمد للة نيجتف بس يمكن الدكتور يوقف الحقن علشان حصل تغير فى قاع العين ادعولى ربنا يعملى اللى فية الخير ويا رب يشفى جميع المرضى

amran
05-Oct-2010, 02:33 AM
يا جماعة بالله عليكم اللى بيتعالج بالبيج انترفيرون يرد على استفسارى
حقنة البيج انترفيرون120 سعرها كام. وايه ارخص مكان اشتريها منه
لانى شاب مصاب بفيروس سى وكنت عملت تحاليل لمعهد الكبد ولكنهم رفضوا بسبب مشكلة فى الدوالى والطحال وذهبت لاستاذ كبد كبير يعتبر من اشهر اطباء الكبد فى مصر
ودانى علاج وعملى ربط دوالى وبقالى معاه 6 اشهر وقالى انت دلوقت تقدر تاخد الانترفيرون وكتبلى البيج انترفيرون120 المستورد لانه لا يستريح للرافيرون المصرى بلاضافة للرابيتول الاقراص وطبعا العلاج على حسابى وقالى فرصتك فى الشفاء كبيرة لان سنك صغير
فياريت تفيدونى فى سعر الحقن وارخص اماكن . وهل ممكن اشتريها من معهد الكبد بسعر التكلفة عليهم اللى هو 400 جنيه
الرجاء الرد والله والله والله والله للاهمية القصوى وجزاكم الله كل خير وشفاكم الله وشفانى

انس2000
05-Oct-2010, 03:45 AM
اخى amran بالنسبة للحقن روح مستشفى القاهرة الفاطمية ومعك كل التحاليل والروشتة بتاعت الدكتور اللى كاتب لك فيها الحقن وقول لهم انك هتتعالج على حسابك هيخدو منك الاوراق ويعرضوها عاى اللجنة الطبية وفى خلال اسبوع اذا كانت كل تحاليلك مظبوطة بتاخد العلاج وتمنياتى لك بالشفاء

انس2000
05-Oct-2010, 03:51 AM
على فكرة انا رديت عليك على الخاص اخى amran ,وبالشفاء ان شاء اللة

انس2000
05-Oct-2010, 03:57 AM
على فكرة انا رديت عليك على الخاص اخى amran ,وبالشفاء ان شاء اللة

ان باخد نفس العلاج اللى مكتوب للك وعلى حسابى من مستشفى القاهرة الفاطمية