المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ماهى المضات الحيويه الأمنه للحامل؟؟؟

أرزة
21-Apr-2009, 09:07 PM
ما هى المضات الحيويه الامنه التى ممكن نعطيها للحامل وماهى الجرعات ؟
وما هى الارشدات الازمه التى يجب ان أنصحها بها كصيدلاني

د.مي
21-Apr-2009, 09:18 PM
عزيزتي...
البنسلين والسيفالوسبورين امن..
طبعا كله بجرعته مثلا
الاموكسيسيلين ثلاث مرات
سيفالكسين ثلاث مرات
سيفيروكسيم مرتين
سيفيكسيم مرة
وطبعا في حال وجود حساسية بنسلين بنعطي اريثرومايسين امن جدا ...واربع مرات جرعته ....
بس الافضل دائما انصحي تخفف الحامل من اخذ الادوية بشكل عاااااااااااااام فقط عند الضرورة القصوى ...
والمضاد المستخدم طبعا لا تعطي من اول مرة مضاد حيوي قوي بنبدا بصغير وبعدين بنعلي وكمان شغلة حسب الالتهاب شو هو...

M!$$ pure
21-Apr-2009, 09:20 PM
صح كلامك دكتورة مي... وأنا كمان استفدت كتير

haameed
15-May-2009, 01:29 AM
مشكور على هذه المعلومات

Egyzizo
15-May-2009, 03:55 AM
مضادات حيوية آخرى آمنة فى الحمل وتشمل

Ampicillin

Amoxycillin

Azithromycin

Amox. + Clav. A.

Cephaclor

Cephadroxil

Erythromycin

Cephalexine

Nitrofurantoin

Spiramycin

Carbenicillin

Piperacillin

Cloxacillin

Cephalosporins

Sulfonamides

Trimethoprim

Cotrimoxasole

Nitrofurantoin

د.مي
15-May-2009, 06:00 PM
ال

Sulfonamides
Trimethoprim
Cotrimoxasole
من ادوية السلفا ما بتتاخذ؟؟؟؟؟
شو رايكم ...؟؟؟

Egyzizo
15-May-2009, 11:25 PM
Sulfonamides and cotrimoxazole are safe and have no teratogenic effects. They should only be avoided near term as they cause displacement of bilirubin from albumin and may cause kernicterus.

Trimethoprim is safe in 2nd and 3rd trimesters of pregnancy. When it has to be given in the first trimester, it should be accompanied by folic acid supplementation.

Rosana
16-May-2009, 01:57 AM
][/SIZE]
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كيفكو جميعا....ويعطيكو العافية ع هالردود
جميعا بنعرف انه الأدوية بشكل عام وتأثيرها على الحامل مقسمة إلى groups (a,b,c,d,e) والمضادات الحيوية جزء من هالأدوية.. ومافينا نجيب ع هالتساؤل بسهولة ونعدد الأدوية وبس ...يعني زي ما زكرت د.مي من خلال اجابتها انه في حاجات لازم نكون عارفينها وزي ما زكر egyzizoمن خلال رده التاني...يعني لازم نفكر بالموضوع therapeuticallyوclinically
يعني حسب الحالة ...والحالة بأي trimester من الحمل...
,واي نوع من ال infection عندها...
وأي نوع من المضادات الحيوية الأكثر أمانا...
وبالذات أنه البدائل اليوم كتيرة من اللي زكرتهم د.مي أو egyzizo..
فمثلا معروف انه معظم ال بنسلينات أمنة...(safe) ,وبدائلها ال macrolides
,cefalosporins....كثيرة وامنة جدا ...للحوامل ضمن الجرعة المطلوبة ...وأجيالها كثيرة
ولها broad antibacterialعلى سبيل المثال لا الحصر

وغيرها....
فلماذا استخدم مضادات حيوية ليست امنة تماما...مثل ال sulfonamides لماذا؟
لماذا نعرض الحوامل لل risk حتى لوكان بسيط جدا؟
هل الdisplacement of bilirubin from albumin and kernicterus.اشي بسيط نجازف فيه
في الوقت اللي أصلا بروتين albumin يدخل في بناء جسم الجنين ؟ لماذا؟
إذن علينا أن نبحث على ماهو الأكثر أمنا للحامل ...ولا نجازف أبدا....ونبحث ع البديل الاكثر أمنا....
لان الحامل من الافضل ان لاتتناول الدواء مطلقا على طول فترة الحمل....الا للضرورة
وبمقياس benifits exCeeds risks
THANKS FOR ALL:);):p

د.مي
16-May-2009, 02:27 AM
اها تسلميلي شو عسل روزانا طول عمرك هيك ...
هيك اجيتي وفضيتي الخلاف فعلا...

Egyzizo
16-May-2009, 08:04 AM
الأخت روزانا ..
المعرفة الجيدة بالمضادات الحيوية وسلوكها أثناء الحمل تضمن ما تقولينه

لنفترض أن جاءت مريضة حامل فى الشهر الخامس ، وتعانى من التهابات شديدة بالمسالك البولية ، وقد وصفتى لها فى الصيدلية الأموكسيسيلين ، وبعد أن أخذته لم يحدث أى تحسن فى الحالة ، فذهبت إلى الطبيب الذى طلب منها مزرعة بول، وأظهرت المزرعة أن أعلى حساسية هى للـ Trimethoprim-sulfamethoxazole، فماذا ستفعلين على ضوء المعلومات القاصرة؟ سوف تعطيها مضاد آخر أقل فاعلية لأنك تخشين من تعريضها للمخاطر بالتراميثوبريم و لن يحسن هذا البديل من حالتها، وقد تتفاقم المشكلة لديها لما لا يحمد عقباه ..
فى حين اذا علمتى أن الـ Trimethoprim-sulfamethoxazole هو من الأدوية الكلاس A فى هذه الفترة من الحمل ، فسوف تصرفيه لها بكل أريحية وتجنبيها مشاكل هى فى غنى عنها ..

ومن ناحية أخرى فالـ sulfonamides ليست آمنة تماماً فى الشهر الأخير من الحمل فقط ، ولم يقول أحد أنه ينبغى أن نعطيها فى هذا الشهر ولو بأى نسبة أمان، ولكن اذا علمنا أيضاً أنها تنتمى إلى الكلاس ِA اذا أعطيت قبل ذلك ، فسوف نصفها للمريضة بكل أريحية ..

المعرفة الجيدة ببواطن الأمور تضمن البعد عن أقل قدر من المخاطرة وتحقيق أكبر الفائدة للمريض.

د.مي
16-May-2009, 09:09 AM
اها مزبوط دكتور بس البدائل كتييييييييييييرة وفي احسن من الكوترايموكزازول بمية مرة لالتهابات المسالك البوليه للحامل وبكل اشهر حملها يعني مثلا الزينات السيفيكسم وممكن البيودروكسيل مع ناليدكسك اسيد او حتى الفينازوبيريدين ولا افضل بدون ما اعرضها ولو لواحد بالمية من الخطر يعني مثلا الفلاجيل كلنا بنعرف انه تيراتوجينك بس بالحيوان وغير مثبت بالانسان وهذا بنحكي طبعا عن الفيرست ترايمستر المهم مرت علي حالة كانت ماخذها بالخطا بالشهر الاول وفقدت الحمل يعني القصد ما بدنا نصرف شي بناء على مجرد نسبة قليلة من الامان بل بالعكس نمنع الصرف بمجرد وجود نسبة قليلة من الخطا...

Egyzizo
16-May-2009, 09:45 AM
أختــــاه ، واذا كان الترايمثيوبريم لن يعرض المريضة لـ 0.1% خطر اذا أعطى فى الشهر الخامس أو السادس ، وكان هو المضاد الحيوي الذى أعطى أعلى حساسية فى نتيجة المزرعة هتعملى ايه؟ :)

Egyzizo
16-May-2009, 09:54 AM
وفيه دراسة عن اعطاء الكوترايموكسازول فى الحوامل ما بعد 16 أسبوع من الحمل بصفة يومية للوقاية من الملاريا فى أفريقيا ، واخدة بالك؟ بصفة يومية ، وفقط للوقاية ..

تفتكرى لو كان فيه أى نسبة خطر كانوا عملوا الدراسة دى؟

رابط الدراسة هنا (http://clinicaltrials.gov/show/NCT00711906)

Rosana
16-May-2009, 09:23 PM
يادي الرد اللي مش رادي يكمل...كم مرة تقطع الكهرباء ويفصل النت...:mad::(
النقاش سخن كتير وغلى كمان ...ولازم مين يطفيه...هالمرة راح اختصر ...
يعني مشكورين ..د.مي ودكتور egyzizo
امنيح هالنقاش خلاكو تبحتوا وتفكروا وتشوفوا دراسات ...:);)
الدراسة كتير حلوة يادكتور ...وجديدة...وطبعا هيك دراسة ما انعملت الا بموافقة الهلسنكي...
وبصراحة انا كمان دورت وفعلا هالدوا من group (a ما كنت باعرف ...
بس لو اجينا بالعملي ...بتلاقي الصيادلة اللي بيشتغلوا ...بشغلهم...بيسالوا الست ان كانت حامل ولا ؟ قبل مايصرف الدوا...ومش دايما بيسالوها باي شهر...
وازا كانت حامل مابيصرفوه...
هيك مضاد حيوي بينعطى بالغالب لالتهابات البول...
واللي اشهر بكتير يا بتسبب هالالتهابات ...E.coli
....فإنه يطلب الدكتور من الست تعمل مزرعة...مش كتير ...فازا كانت الالتهابات خفيفة ...بيعمل الها life style change....اشربي ماء بكثرة...استخدمي antisepticمثل الفينازو بيردين.....وازا كانت شوي شديدة بيعطي مضاد حيوي يكون امن بمعظم مراحل الحمل....
بس انه تعمل مزرعة ويكون...بس ال co-trimoxazole الأعلى حساسية ...في ظل هالمضادات الحيوية الكتيرة...هاي ما هضمتها...مامرقت علي ب medical microbiology...:confused:
نحسم الموضوع اكتر...
ونعمل case...سميرة عمرها 28 سنة حامل راحت ع الطبيب فشخصت انه معها التهابات في البول وذلك حسب الاعراض التي تشكو منها المريضة في الروشتا اللي اجت ع صيدليتكو كان مكتوب الها sulprim tablet f[بجرعة twice daily لمدة 10أيام ...ومن ثم تراجع الطبيب..
انت في صيدليتك الخاصة ,كيف تتصرف هل تصرف العلاج أم لا؟:rolleyes:

Rosana
16-May-2009, 09:33 PM
يالله يا جماعة تنشطوا...
بدي اجابات وردود...
وينك يا أرزة...مش انتي صاحبة الموضوع شو رأيك؟
شو رأيكم جميعا....

د.مي
16-May-2009, 11:25 PM
اها برافو روزانا يعني خلصو كل المضادات لاعطي السلبريم..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Egyzizo
17-May-2009, 03:33 AM
وبصراحة انا كمان دورت وفعلا هالدوا من group (a ما كنت باعرف

طيب ما كده خلاص ، يبقى لا محل للاعتراض على وضعه فى قائمة المضادات الحيوية المستخدمة أثناء الحمل .. واللا إيه يا دكتورة مى؟؟؟
اذا كنتم شايفين ان فيه حاجات ألطف منه توصفوها للمرضى ، فمافيش مشاكل ، براحتكم، لأن ده موضوع تانى غير اللى بدأنا بيه ..

..................

شوفوا يا جماعة المشكلة اننا بننظر للموضوع من أرضية غير مشتركة ..
يعنى انتوا صيادلة و أنا دكتور تحاليل ..
فأنا شايف حاجات انتوا مش شايفينها

يعنى السيناريو بيحصل ازاى .. مدام سميرة بتروح للصيدلية وتطلب حاجة لالتهابات البول ، الصيدلى بيديها أموكسيسيلين مثلاً ، التعب ما يروحش ، تروح لدكتور النسا ، يطلب منها مزرعة ، تيجى لي العيادة ، يطلع ان أكثر المضادات حساسية حاجة آمنة نسبياً زى الكوترايموكسازول مثلاً ومعطى حساسية (++++) ، واللى وراها على طول فى الحساسية السيفادروكسيل ومعطى (++) مع العلم بأنه تم اختبار كل المضادات الآمنة تماماً فى مزرعة مدام سميرة وأحسنها اعطى فقط (+ +) .. ..
الدكتور هيكتب لها الكوترايموكسازول بعد ما يعرف زمن الحمل ويطمئن لنسبة الأمان ، هتروح للدكتورة مى فى الصيدلية ، والدكتورة مى هتزعل وتقول : أهااا ازاى يكتب لها الدوا ده .. بس لو د. مى عارفة خلفيات الحالة مش هتستغرب ولا حاجة ..
د. مى ممكن تقلق وتقول لها خدى زينات أكثر أماناً ، بس هى ماتعرفش ان الزينات كان مختبر فى المزرعة وأعطى نتيجة (+) فقط ..
والنتيجة ان مدام سميرة هتقعد تعبانة طول فترة حملها وانتوا عارفين ممكن يحصل ايه نتيجة كده.

نسبة غير قليلة من المرضى اللى بييجوا يعملوا مزارع بيكون بعد ما جربوا مضاد حيوي أو اتنين بلا فائدة .. والموضوع ده اتكرر بحذافيره معى اكثر من مرة .. ولا داعى للاستغراب اذا أعطى مضاد حيوي ترونه ضعيف حساسية أعلى من أقوى المضادات الحيوية ، لأن ممكن البكتريا يكون عندها مقاومة resistance للقوى وماعندهاش للضعيف ..

يعنى لما مدام سميرة تيجى عندكوا الصيدلية وموصوف لها (من طبيب اختصاصى) دوا انتوا مش مقتنعين بيه، يفضل الاتصال بالطبيب علشان يفهمكوا هو كتبه ليه.

علشان بس ما تفهمونيش غلط ، اذا أعطت نتيجة المزرعة حساسية (++++) للترايموكسازول وحساسية (++++) للأموكسيسيللين ، يبقى المريضة تاخد الأموكسيسيللين ودايماً نتذكر القاعدة التى تقول : Drugs should be given if the potential benefit outweighs the potential risk.

د.مي
17-May-2009, 08:52 AM
اها هيك بكون اتفقنا شوية عارف ليش لانه انا ما بغير بروشتة مريض بل على العكس بسال وبستفسر براحتي حتى ممكن اشوف المزرعه وممكن اضطر اتكلم مع الطبيب في بعض الحالات لو كنت شاكة بشي لاني مش مستعدة اتحمل اي نسبة خطا من وراي ...
وبالنسبة لموضوع المزرعه وكونه تتطلع النتيجة للمضاد الابسط بالعكس انا مقتنعه تماما بهذا الاشي لاني اصلا بنصح بعمل مزرعة دائما والتدرج بالمضادات مش من اول التهاب عطول يكون مضاد عالي...
بس بنفس الوقت يعني ما بعتقد بكون الميكروب سينسيتف لل كوترايموكزازول وما يكون سينسيتف لشغلات تانية هذه نادرة جدا جدا عشان هيك راح ادور عالمضاد الاكثر امانا....
عفكرة الفلاجيل مع انه ممنوع يتاخذ بالحمل بس في حالات ب الثيرد سيميستر بضطر الطبيب لوصفه وما في مشاكل وتابعت هيك حالات...
بس احنا بنحكي عن حالة ملحة لا اكتر...يعني بالنهاية القصة بتعتمد على تناسب مابين منافع ومضار الدواء المراد استخدامه..

Rosana
17-May-2009, 04:56 PM
امنيح كتير...
ويعطيكو العافية....
اطلعنا مش مختلفين أبدا ...بس كل واحد بيطلع من زاوية شغلة ...بصراحة ما كنت باعرف أنه انت متخصص تحاليل يا egyzizo...بس لمن عرفت ...:) معناته مافي مشاكل أبدا...
يبقى الكلام كله بيوصل لبعضه واحنا مش مختلفين...
وبدي أأكد ه كلام دكتورة مي...أنه احنا الصيادلة ...مش بس بنصرف دوا للمريض ...ويالله ع الماشي...لا أبدا...:eek:
وما بنغير بالروشتة...لا بنسأل ..نستفسر من المريض ..بنعرف منه تاريخ المرض....بنشوف تحاليل...في شي مشكلة بالروشتة ...ما بنتحرج أبدا ...بالعكس بنسأل..عادي...لنصل للصح ...لانه بالاخر بيعنيني صحة المريض...وأنا هدفي أقلل معاناته وما أعرضه للخطر...
ماشي :) مشان ما حدا يفكر أنه دورنا مقتصر ع صرف الدوا..
وانا لمن سألت ب ال case لسميرة ما كان بدي جواب اه او لا ...
لا بالعكس في اشياء كتير لازم تنسأل قبل ماينصرف العلاج ...يعني لازم فعلا تكون clinical pharmacist.....:):)

AATURK
18-May-2009, 08:11 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
النقاش جميل وخاصة بين د/مي وزميلنا أخصائي المختبر.
في مثل هذه الحالات يؤخذ بعين الإعتبار جميع ماذكر. ولا نغفل أو نسقط من حساباتنا حركية الدواءpharmacokinetic profile of the medication under question وملائمة ذلك الدواء لتلك الحالة بعينها (في مثل هذه الحالات يعمل تقييم لوظائف أجهزة الجسم المختلفة مثل وظائف الكبد ، الكلى ، صورة كاملة عن تحليل الدم ....إلخ) ، وهذا طبعاً لن يتحقق إلا بوجود فريق صحي متكامل ومتعاون يؤمنون بتقديم رعاية صحية متميزة على مدار الساعة فالعلاقة بين أعضاء الفريق الصحي بمختلف تخصصاتهم الصحية لابد وأن تكون علاقة تكاملية وليست تفاضلية فلكل دوره وواجبه.
على فكرة الinhibition zone المفروض أن تقاس بنظام الGSC system وفي مثل هذه الحالات بالمليمترmm .
تحياتي
د/عبدالغفور التركستاني

د.مي
19-May-2009, 09:15 AM
اها علاقة تكاملية وليس تفاضلية ...
مشكور د.عبد الغفور كتير هيك بنكون رجعنا لنظام تطبيق الكلينيكل واهميته ....واللي ارجو انه يطبق ببلادنا اجمع مثل الخارج...

al3aber3
19-May-2009, 10:57 AM
كلامكم جدا جميل ^_^

doctor amr
20-May-2009, 01:59 PM
السلام عليكم

بالنسبه للـــــــ egyzizo ياريت ترد عليا فى بعض التساؤلات

منين جبت حضرتك ان

السلفا درجز تعتبر كلاس a فى مرحلة الحمل وبالاخص الخامس والسادس

تانى سؤال

منين جبت حضرتك ان السلفا لا تسبب 1.0 من الاثار الجانبيه على الست الحامل ؟؟؟

ياريت تسيب الرابط ؟؟

طيب تعالى نشوف السلفا دى ايه حكايتها بالظبط

اولا لا يستخدم السلفا درجز او التراى ميثو اثناء الحمل على الاطلاق الا اذا قدامى حاله مرضيه وعاوز احافظ على الام بغض النظر عن الجنين

اما بالنسبه لموضوع الملاريا والدراسه التى اجريت فيا سيدى الفاضل لا يوجد غير 2 ماده تستخدم فى علاج الملاريا

الاولى الكلوروكين وهذه الماده لطول استعمالها فهى الان ضعيفة النتيجه ضد الملاريا

لذلك اتجه الانظار الى السلفا درجز

وطبعا الملاريا بتاثر على الام زائد انها حتعملها اساسا اجهاض

لذلك انا ما قدميش حل غير انى استخدم السلفا

طيب السلفا درجز تعتبر كلاس c

وفى الحاله دى لو استخدمت لازم من وجود الفوليك اسيد

lilac
24-May-2009, 01:20 AM
شكرا على المعلومات القيمة